Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował ciekawy raport roczny pt. Branża Motoryzacyjna 2017/2018. Opracowanie jest bardzo szczegółowe i dotyczy wielu aspektów motoryzacji w Polsce, łącznie z zagadnieniami prawa, podatków pomocy publicznej, gospodarki, itd. Dla nas najciekawsze są dane dotyczące środowiska motocykli. Poniżej znajdziecie najciekawsze fragmenty raportu.
Okazuje się, że motocykle w Polsce mimo sporej dynamiki sprzedaży są stare, a najwięcej motocyklistów można spotkać w województwie mazowieckim. Przejrzyjcie pozostałe statystyki!
Na koniec 2016 roku w Polsce było zarejestrowanych 747 tys. motocykli, które zostały zaktualizowane, o 12,5 proc. więcej w stosunku do 2015 roku. Warto dopowiedzieć, że odnotowano również 608,1 tys. sztuk motocykli i 230,3 tys. sztuk motorowerów, które nie były aktualizowane w bazach danych w ostatnich pięciu latach. Zapewne wiele z tych pojazdów nie jest faktycznie użytkowanych na drogach i znaczna ich część może nie istnieć.

Średni wiek motocykla parku aktualizowanego wynosi 17,7 lat, zaś mediana, czyli wartość przeciętna, 15 lat. W przypadku całego parku te liczby wynoszą odpowiednio 26,6 oraz 28 lat. Okazuje się, że nasze motocykle są stare. W Polsce najpowszechniejsze są jednoślady liczące od 11 do 20 lat, zajmują 37 proc. parku. Na drugim miejscu pod względem częstotliwości występowania, z 32-procentowym udziałem, są motocykle ponad 20-letnie. Nieco nowsze, czyli maszyny liczące od 5 do 10 lat stanowią 20 proc. parku, zaś najmłodsze – do czterech lat stanowią 11 proc.
Jak wyglądają statystyki w odniesieniu do pojemności silnika? W aktualizowanym parku najliczniejszy jest segment o pojemności od 500 do 750 cm3, który zajmuje 30,2 proc. parku. Z kolei najmniejsze jednoślady z silnikami o pojemności poniżej 125 cm3 stanowią 24,5 proc. parku. Swoją drogą to aż o 3 punkty proc. więcej niż rok wcześniej. Duże maszyny wyposażone w silniki powyżej litra pojemności skokowej zajęły 12,6 proc. parku.
A co z pośrednimi jednośladami? Maszyny o pojemności od 125 do 250 cm3 spadły na czwartą pozycję i zajmują 12,2 proc., zaś na klasę od 250 do 500 cm przypadło 10,3 proc. rynku. Segment motocykli z silnikami o pojemności od 750 do litra zajął 10 proc. rynku.

Popularność najmniejszych silnikowych jednośladów, którymi można poruszać się dysponując jedynie prawem jazdy kategorii B, potwierdzają dane prezentowane przez PZPM. W grupie najmłodszych motocykli, liczących do czterech lat, 57 proc. miało silniki o pojemności do 125 cm3 i jest to o 10 punków proc. więcej niż rok wcześniej.
Druga pod względem popularności grupa najcięższych, ponad litrowych maszyn, miała 13,7 proc., co oznacza 2 punkty proc. spadku. Klasa najlżejsza utrzymała dominację także w przypadku motocykli 5–10-letnich, zajmując 27,1 proc. segmentu, o 0,3 punktu proc. wyprzedzając maszyny z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 (na koniec 2015 roku osiągnęły 29,5 proc. tego segmentu wiekowego).
Wśród maszyn 11–20-letnich popularność zyskuje klasa 500–750, która zdobyła 38 proc. segmentu, gdy udział „125” zmalał do 20,3 proc. Także wśród najstarszych, ponad 20-letnich motocykli klasa 500–750 wiedzie prym z niemal 30-procentowym udziałem.

Jakie marki cieszą się największym wzięciem? Oczywiście tego typu dane można prezentować na wiele sposobów, np. w odniesieniu do pojemności, typu motocykla, itd. Tego typu zestawienia prezentujemy w raportach miesięcznych, natomiast ciekawe będzie przedstawienie liderów statystyk w odniesieniu do wieku maszyn.
I tak w segmencie motocykli 4-letnich najpopularniejszą marką był na koniec 2016 roku Romet Motors, który zdobył 17,3 proc. w tej grupie, zwiększając udział o ponad 1 punkt proc. Za nim z 11,4-proc. udziałem znalazł się Junak, wyprzedzając Yamahę (10,3 proc.) oraz Hondę (9,9 proc.) i BMW (6,5 proc.). W grupie motocykli liczących 5–10 lat najpopularniejsze marki to Yamaha (19,9 proc. udziału), Honda (16,8 proc.), Suzuki (16,1 proc.), Kawasaki (7,1 proc.) i Romet Motors (5,4 proc.).
Gdzie w Polsce jeździ najwięcej motocyklistów? Oczywiście e Warszawie. Najwięcej motocykli zarejestrowanych było w woj. mazowieckim (14,8 proc. wszystkich), następnie śląskim (10,9 proc.) oraz wielkopolskim (10,4 proc.). Najmniej motocykli zarejestrowały urzędy województw: opolskiego (2,6 proc.), lubuskiego (2,7 proc.) oraz świętokrzyskiego (2,9 proc.).

Ile motocykli przypada na statystyczne 1000 mieszkańców danego województwa? Otóż na koniec 2016 roku liczba motocykli przypadająca na 1000 mieszkańców przekroczyła 19 szt. W woj. podkarpackim wskaźnik przekroczył 25 szt., w wielkopolskim 22 szt. i w mazowieckim zbliżył się do 21 szt. Najmniejsze nasycenie motocyklami występowało w woj. dolnośląskim oraz zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim (po 17 szt.).
Ile pojawiło się nowych motocykli w zeszłym roku? PZPM na podstawie danych CEP podaje, że w 2016 roku zarejestrowano 25 844 nowe motocykle, o 8,3 proc. więcej niż w poprzednim roku. Nieznacznie, o 1,4 proc. zmalały rejestracje sprowadzonych używanych motocykli, których liczba sięgnęła 57 454 sztuki. Najpopularniejszą marką wśród nowych pojazdów pozostał Romet Motors z wynikiem 5561 maszyn, o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajął Junak z liczbą 4094 sztuki, a więc na poziomie z wcześniejszego roku. Trzecie miejsce wywalczył Zipp (2265 sztuk, o 47,5 proc. więcej niż rok wcześniej).
W 2016 roku zdecydowanie największą popularnością cieszyły się motocykle o pojemności 125 cm3. W całym roku przybyło ich 19 136 (o 8,3 proc. więcej niż w 2015 roku), co zapewniło im niezmieniony, 74-procentowy udział w rynku. Najpopularniejsze marki w tym segmencie to Romet Motors i Junak.

Drugą pod względem pojemności silnika klasą były maszyny o pojemności powyżej 750 cm3, które zajęły 14,1 proc. rynku. Rejestracje w tej grupie sięgnęły 3650 sztuk, o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejsze marki to BMW i Harley-Davidson. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 zdobyły 5,3 proc. udziału w rynku (z rejestracjami na poziomie 1380 sztuk), a najpopularniejsze marki w tym segmencie to Yamaha i Honda.
Ostatnim segmentem liczącym ponad tysiąc rejestracji to maszyny o pojemności od 250 do 500 cm3. Ich udział w rynku wyniósł 3,9 proc. przy rejestracji 1008 motocykli. Była to najszybciej rozwijająca się grupa, w tempie 17,8%. Najpopularniejsze w niej marki to KTM i Yamaha.
Rynkowe udziały motocykli z silnikami o pojemności od 125 do 250 cm3 zmalały z 3,3 do 2,5 proc. Liczba ich rejestracji zmniejszyła się o 17 proc. do 658 sztuk. Wśród nich najpopularniejszą marką okazała się KTM przed Yamahą.

W podziale na segmenty funkcjonalne, najpopularniejsze są nadal motocykle typu street, które przy wzroście wolniejszym niż cały rynek (3,1 proc.) i rejestracji 12 331 maszyn utrzymały zdecydowanie najsilniejszą pozycję z 47,4-procentowym udziałem w rynku. Rok wcześniej miały 50,1 proc. W tym segmencie królują Romet Motors (3465 sztuk) i Junak (3125 szt.).
Drugą pozycję w zestawieniu, z 21,2-procentowym udziałem w rynku, zajęły duże skutery. W tym segmencie, jako jedynym zmalała liczba nowych rejestracji (o 2,6 proc.) i wyniosła 5627 maszyn. Ich udział zmniejszył się o blisko 2,5 punktu proc. Wiodące marki to Zipp (1006) i Kymco (892).

Choppery i cruisery z rejestracją 3331 sztuk, o 15,9 proc. większą niż w 2015 roku, zajęły trzecie miejsce. Ich udział w rynku wyniósł 12,9 proc. Najpopularniejsze marki to Romet Motors (1308) i Junak (692). Motocykle typu ON/OFF podobnie jak w 2015 roku były na czwartym miejscu i zajęły 9,9 proc. rynku. Ich sprzedaż wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o 54,4 proc. (największa dynamika wzrostu wśród wszystkich segmentów) do 2554 sztuk, a najpopularniejsze marki to BMW (607 szt.) i KTM (462).
Wśród motocykli używanych najchętniej importowana była Honda (14 567 sztuk, mniej o 3,9 proc.), Yamaha (12 399 sztuk, spadek o 1,8 proc.) i Suzuki (8416 sztuk, mniej o 7,5 proc.).
Źródło: PZPM