Ośmiu wspaniałych. Najcięższe motocykle seryjne

Dwukołowe giganty, które ważą grubo ponad ćwierć tony, nie nadają się do ciasnej jazdy w winklach, za to na bezkresnych higway’ach nie mają sobie równych. To współczesne odpowiedniki amerykańskich krążowników szos z lat 50. i 60. ubiegłego wieku. Maja tyle samo majestatu i kuszą obietnicą przygody, wolności oraz… komfortu. Oto ośmiu przedstawicieli klasy super cruiser albo touring, z piecami, których nie powstydziłyby się wielokołowe ciągniki ze stajni MAN. Czy te mastodonty drogi są groteskowe? Przesadzone? Niektóre może tak, ale starczy dosiąść takiego kolosa, żeby przekonać się jaka to frajda…

Boss Hoss

Boss Hoss wszystko ma duże. Firma została założona przez Monte Warne w 1990 roku. Siedziba przedsiębiorstwa mieści w Dyersburg w Tennessee. Motocykle Boss Hoss wyposażone są w ośmiocylindrowe silniki o pojemności od 5,7 litra do nawet 8,2 litra w najpotężniejszym, seryjnie wytwarzanym modelu Stud Hoss z 2003 roku. Potwór ów ważył na sucho 590 kg i dysponował mocą 502 koni mechanicznych (366.4 kW). Aktualnie w ofercie firmy znajdują się cztery seryjne motocykle, trzy z nich wyposażone są w silniki o pojemności 6,2 litra i mocy 445 KM, zaś jeden 4,8 litra i 295 KM. Wyglądają… paskudnie, dlatego na zdjęciu jest egzemplarz customowy.

boss_hoss_001
Boss Hoss. Foto: w truemotosite.net

Warto dodać, że te blisko półtonowe giganty posiadają półautomatyczną, dwustopniową skrzynię biegów ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Właśnie dlatego przeciwnicy dwukołowych mamutów nazywają te maszyny największymi skuterami świata. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą paska, a raczej pasa transportowego, który ukradziono prawdopodobnie z kopalni. Boss Hoss Cycles sprzedaje rocznie około 300 egzemplarzy swoich motocykli. Używane maszyny z połowy lat 90. można kupić już za ok. 15 tys. dolarów. Nowy kolos z 2014 roku kosztuje ok. 50 tys. dolarów (ok. 185 tys. złotych).

Triumph Rocket III

Rodzina „rakiet” z rzymską trójką składa się z pięciu maszyn. Nazwa Rocket III pochodzi od motocykla brytyjskiej grupy przemysłowej The Birmingham Small Arms Company Limited produkującej m.in. broń, i jest spadkiem po maszynie Rocket 3 z 1968 roku, produkowanej również pod mianem Triumph Trident. Wielki niczym góra Rocket III w wariancie na rok 2015 posiada trzycylindrowy silnik o pojemności ponad 2,2 litra (2294 cm3) i miażdżącym momencie obrotowym 221 Nm.

triumph_rocket_002
Triumph Rocket III Roadster. Foto: www.motorcyclespecs.co.za

Maszyna waży na sucho 334 kg, ma równo 2,5 metra długości. We wcześniejszych latach Rocket III ważył nawet blisko 370 kg. Aby poruszyć tę masę, silnik generuje 148 KM (109 kW) dostępny przy 5750 obr./min, co umożliwia osiągnięcie 100 km/h w zaledwie 3,3 s. Przeniesienie napędu następuje za pomocą wału Cardana. Cena Rocket III Roadster ABS rozpoczyna się od 15,5 tys. dolarów. Angielski power cruiser z polskiego salonu, model z rocznika 2015, kosztuje 71 900 zł. Używane egzemplarze można kupić za połowę tej ceny.

Kawasaki Vulcan 2000

Vulcan 2000 nie jest już dziś produkowany bo jego historia to lata 2004 – 2012, ale popularność zyskał znacznie wcześniej, w 1984 roku, kiedy pojawił się pierwszy model sygnowany tym mianem. Był to Vulcan 750. W dwulitrowym wariancie wybuchowego motocykla Kawasaki znane są modele Vulcan 2000, Vulcan 2000 Limited, Vulcan 2000 Classic i Vulcan 2000 Classic LT. Kawasaki Vulcan 2000 Classic LT z 2012 roku posiada motor o pojemności ponad 2 litrów (2053 cm3) w systemie V2, który 191 Nm momentu obrotowego osiąga już przy 2800 obr./min.

kawasaki_vulcan_003
2004 Kawasaki Vulcan 2000. Foto: wwww.motorcycle-usa.com

Vulcan przyspiesza do 100 km/h w 3,95 sekundy co jest niemałym osiągnięciem biorąc pod uwagę, że maszyna waży aż 401 kilogramy. Dodajmy, że pierwsze modele z 2005 roku ważyły 60 kg mniej. Przeniesienie napędu odbywa się za pomocą wału Cardana. Model z 2012 roku kosztował naówczas ok. 16 tys. dolarów. Dobrze zachowany, dziesięcioletni egzemplarz można zakupić za około 30 tys. złotych. Aktualnie najpotężniejszym motocyklem Japończyków z Kawasaki jest Vulcan 1700 Nomad i Vulcan 1700 Voyager. Ich cena to odpowiednia 64 900 zł i 77 900 zł za roczniki 2015.

Yamaha XV1900A

Największy motocykl produkowany przez Yamaha Motor Company rozpoczął swoją karierę w 2006 roku. Powstał jako rozwinięcie modelu Yamaha Road Star o pojemności 1600 cm3, który produkowano w latach 1999 do 2005. Road Star, zwany również Wild Star, zyskał wielkie i wierne grono wielbicieli, a więc pojawienie się w ofercie Yamahy nowej maszyny o większej pojemności było niejako naturalną kontynuacja sukcesu modelu 1600 cm3.

Yamaha_XV_1900A_Midnight Star_004
XV1900A Midnight Star. Foto: wwww.motorcyclespecs.co.za

Warto nadmienić, że Yamaha XV1900A w USA znana jest pod nazwą Star Roadliner, zaś w Anglii jako Midnight Star. Można łatwo pomylić się w gąszczu tych nazw. Czterosuwowy V2 chłodzony powietrzem ma pojemność ponad 1,8 litra (1854 cm3) oraz 90 KM, które pojawiają się przy 4 750 obr./min. Napęd przenoszony jest za pomocą pasa. Ten długi na ponad dwa i pół metra gigant (2580 mm) waży 347 kilogramy. Nowy model z rocznika 2014 kosztuje u polskiego dystrybutora dokładnie 68 400 zł. Używanego pięciolatka można zakupić za około 36 tys. złotych.

Honda Gold Wing

W parku maszynowym Hondy znajduje się kilka naprawdę potężnych motocykli, m.in. model VTX 1800, którego kariera rozpoczęła się jeszcze w 2002 roku i niespodziewanie zakończyła w 2011. Najsłynniejszym gigantem japońskiego przedsiębiorstwa, którego główna siedziba znajduje się w Tokio, jest model Gold Wing, nieprzerwanie produkowany od 1975 roku, a więc równo 40 lat. Warto nadmienić, że w premierowym roku sprzedano aż 13 tys. sztuk Hondy Gold Wing, co było absolutnym rekordem Japończyków.

Honda Gold Wing GL 1800. Foto: w onlytruecars.com

Obecnie w ofercie Hondy znajdują się trzy warianty motocykla; Gold Wing, Gold Wing F6B oraz Gold Wing F6C. Podstawowa maszyna posiada 6-cylidrowy silnik typu bokser o pojemności 1832 cm3, który generuje 118 KM przy 5500 obr./min. Masa własna pojazdu wynosi aż 421 kg, zaś długość 2630 mm. Napęd przenoszony jest za pomocą wału Cardana. Za legendarną Hondę GL1800 Gold Wing trzeba zapłacić aż… 134 900 zł. To bardzo dużo, ale modele sprzed kilku, kilkudziesięciu lat, można znaleźć i kupić za ok. 15 tys. złotych (1985). Inna rzecz, że stan używek często jest bardzo kiepski.

Suzuki Intruder M 1800

Aktualna rodzina Intruder w polskim oddziale Suzuki obejmuje cztery motocykle: Intruder C800, Intruder M800, Intruder C1500T oraz Intruder M1800R, ale historia oryginalnego „intruza” to właściwie lata 1985 do 2005. Najsilniejszym członkiem tej rodziny był wówczas Intruder VS 1400. Nowa, mocniejsza jednostka o pojemności 1800 cm3 pojawiła się w 2006 roku, był to model Suzuki Intruder M 1800 R. Ten dwukołowy czołg nadal cieszy się dużą popularnością. Intruder wyposażony jest w silnik V2, chłodzony cieczą, o pojemności 1783 cm3.

Suzuki Intruder M1800R Custom 2015. Foto: www.hojtorget.se

Moc maksymalna wynosi 125 KM przy 6200 obr./min. Maszyna waży 347 kg i osiąga 210 km/h. Kolos z Kraju Kwitnącej Wiśni kosztuje u polskiego dystrybutora dokładnie 51 990 zł. Wersja Intruder M1800 Limited jest nieco droższa, trzeba za nią zapłacić 55 500 zł. Egzemplarz z zeszłego roku, używany, w limitowanej wersji, można kupić o około 10 tys. taniej. Starsze maszyny, które mają już za sobą 6-8 wiosen, można znaleźć za mniej więcej 33 tys. złotych.

Indian Chieftain

Model Indian Chef powstał wpierw w Hendee Manufacturing Company, by później przejść pod skrzydła Indian Motorcycle Company ze Springfield w Massachusetts. Oryginalna maszyna produkowana była z przerwami od 1922 roku do końca działalności firmy, czyli 1953 roku. Kolejny rozdział modelu Chief to rok 2006, już w ramach firmy Indian Motorcycle Company, będącej w latach 2006 – 2011 częścią Stellican Limited. Najnowsza historii modelu związana jest z Polaris Industries, właściciela Victory Motorcycle, który przejął markę w 2011 roku.

indian_chieftain_006
Indian Chieftain. indianpoland.com

Model Chieftain pojawił się w 2014 roku i obok modelu Indian Roadmaster jest najpotężniejszą maszyną amerykańskiej firmy. Indian Chieftain wyposażony jest w silnik Thunder Stroke 111 o pojemności ponad 1,8 litra (1811 cm3), który dysponuje 92 KM i osiąga prędkość 183 km/h. Moment obrotowy wynosi 138.9 Nm przy 3 000 obr./min. System chłodzony jest powietrzem, przeniesienie napędu następuje za pomocą pasa. Cena model Indian Chieftain wynosi u dealera 114 200 zł.

Harley Davidson Road Glide Ultra

Rodzina ciężkich motocykli ze stajni Harleya-Davidsona składa się z kilku maszyn o pojemności 1,8 litra. W roczniku 2015 są to np. modele CVO Softail Deluxe, CVO Street Glide, CVO Road Glide Utra oraz CVO Ultra Limited. Parametry silnika mają takie same, natomiast najcięższym z nich jest Road Glide Ultra, który waży bez płynów 422 kilogramy natomiast w pełni gotowy do jazdy aż 438 kg. Motocykl napędzany jest silnikiem Twin-Cooled Twin Cam 110 o pojemności skokowej 1801 cm3. Moment obrotowy tego potwora wynosi 156 Nm przy 3750 obr./min.

Road Glide Ultra. Foto: www.harley-davidson.com

Mastodont z Milwaukee ma układ przeniesienia napędu za pomocą pasa. W najnowszym katalogu, cena modelu na rok 2016 zaczyna się od 169 700 zł, a jeśli ktoś ma fantazję, może zakupić go w kolorze pomarańczowym lub fioletowym. Ponieważ model pojawił się w ofercie H-D dopiero na rok 2015, w obiegu nie ma jeszcze starych motocykli. Można za to zakupić kilkuletnie modele Road Glide, o nieco mniejszej pojemności, których ceny są niestety nadal bardzo wysokie i np. za model z 2011 roku trzeba zapłacić ok. 60 tys. złotych.

2 komentarze

  1. Kawasaki Vulcan VN2000 napędzany jest pasem, a nie kardanem… 😉

%d bloggers like this: