10 motocykli wartych uwagi

Motocykle typu cruiser zdefiniowały amerykańską kulturę w wczesnych lat 30. XX wieku aż do końca lat 60. Duże krążowniki szos w typie macho są nadal popularne wśród miłośników motocykli, którzy mają w sobie coś z buntowników. Ciężkie maszyny tego typu mogłyby opowiedzieć niejedną wspaniałą historię i niejako to robią za pomocą swoich niskich pomruków. To prawdziwe lwy drogi, ale to również rodzina, w której znajdują się mniejsze, chociaż nie mniej groźne, drapieżniki.

Poniżej znajdziecie dziesięć starszych i nowszych motocykli typu cruiser, które przyciągają wzrok swoimi szlachetnymi, ponadczasowymi kształtami, nawiązują do legendy stylu lub są silne jak dawne konie pociągowe. Niektóre żyją już wyłącznie w drugim obiegu, inne dopiero zaczynają swoją drogę, ale łączy je klimat cruiserów, nawet jeśli część z prezentowanych modeli jest znacznie mniejsza od swoich bardziej znaczących towarzyszy.  To prawdziwe legendy, a w części przypadków spadkobiercy przeszłości, która nadal przecież żyje.

1.Harley-Davidson CVO Road Glide

1a

Bezkompromisowa maszyna, którą w fabrykach HD składa się ręcznie do ostatniej śrubki. Ponad 400 kg masy tego dwuipółmetrowego kolosa może rozpędzić tylko naprawdę potężna jednostka o pojemności 1800 cm3. Masywny widlak charakteryzuje się niskoobrotową prędkością podróżną oraz wysokim momentem w niskim zakresie obrotów, co pozwala uzyskać potężną moc podczas wyprzedzania. Mówiąc krótko, CVO Road Glide połyka kilometry kompletnie bez wysiłku. Starsza wersja motocykla, dla której galopuje 91 koni mechanicznych, osiąga 100 km/h w zaledwie 3,7 sekundy. Wspaniały wynik jak na takiego giganta.

2. Kawasaki Vulcan 2000

2aa

Kolejny krążownik, który ma dość siły, aby pozostawić inne maszyny daleko za sobą, w chmurze kurzu. Vulcan 2000 przyspiesza do 100 km/h w 3,95 sekundy, natomiast stalowym sercem tego czołgu jest jednostka V2, której maksymalny moment 191 Nm osiągany jest przy 2800 RPM. Pojemność skokowa japońskiej Godzili to 2053 cm3, a waga na sucho ponad 380 kg. Vulcan 2000 nie jest już dziś produkowany, bo jego historia to lata 2004 – 2010, ale wciąż można go spotkać na drodze. Szerokie autostrady po horyzont to jego naturalne środowisko.

3. Triumph Rocket III Roadster

3a

Angielska model motocykla ciężkiego na pewno w pełni zasługuje na swoją nazwę. 367 kg to niebagatelna masa, ale dzięki jednemu z najpotężniejszych silników motocyklowych na świecie, ciągnik Triumpha rozpędza się do 100 km/h w 3,3 sekundy. Pojemność skokowa „rakiety” to aż 2294 cm3. Przy tym jest to motocykl naprawdę szybki i narowisty w sposób, który innym masywnym maszynom z rodziny cruiserów jest nieznany. To głównie zasługa czterosuwowego, trzycylindrowego, rzędowego silnika Triumpha, który potrafi wygenerować 148 KM (109 kW) przy 5750 obr/min. Warto dodać, że rodzina „rakiet” z numerek trzy składa się na 5 maszyn. Nazwa Rocket III pochodzi od motocykla brytyjskiej grupy przemysłowej The Birmingham Small Arms Company Limited, produkującej m.in. broń, i jest spadkiem po maszynie Rocket 3 z 1968 roku, produkowanej również pod mianem Triumph Trident.

4. Yamaha Star VMAX

4a

Legenda Yamahy z rodziny power cruiser nie ma klasycznego wyglądu, ale po wielu latach obecności na drogach i w sercach wielotysięcznej rzeszy motocyklistów, stała się legendą na równi z innymi ciężkimi cruiserami. Od premiery maszyny w 1985 roku wiele się zmieniło, ale VMAX wciąż jest w swojej klasie jednym z najszybszych motocykli. Cycle World, znane czasopismo motocyklowe, wykonało próbę szybkościową stawiając przeciw sobie Triumpha Rocket III i Yamahę Star VMax. Yamaha łatwo pokonała swojego rywala, bo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,5 s. i może rozpędzić się do 220 km/h. Silnik VMaxa typu V4 o pojemności 1679 cm3 ma prawie dwieście koni mechanicznych (144 kW) i maksymalny moment 166,8 Nm przy 6500 obr/min. Historia Yamahy Star VMAX miała krotką przerwę między 2003 rokiem a 2009, po którym szczęśliwie wznowiono produkcję tego trudnego w poskromieniu motocykla.

5. Ducati Diavel

5a

Niektórzy zapewne będą się zżymać widząc tę maszynę w zestawieniu, bo Diavel ma cechy cruisera i naked bike’a, czyli ducha maszyn bardziej surowych, między motocyklistami zwanych po prostu „golasami”. Wystarczy jednak jeden rzut oka, aby stwierdzić, że włoska firma z branży motocyklowej tworząc swoją maszynę czerpała z wielu dziesięcioleci tradycji cruiserów. Ducati Diavel produkowany jest od 4 lat, silnik Testastretta Evoluzione ma pojemność 1198 cm3 i moc 162 KM. Maksymalny moment wynosi 128 NM przy 8000 obr/min, a do „setki” Diavel rozpędza się w trzy sekundy. Ten jednoślad waży zaledwie 210 kg i swego czasu wywołał prawdziwą burzę w motocyklowy świecie, bo łączenie Ducati z cruiserami to było coś gorszego niż Pudzian tańczący Jezioro Łabędzie. Ostatecznie włoski monster cruiser znalazł bardzo wielu zwolenników mimo, a może dlatego, że to raczej miejski wojownik niż krążownik szos.

6. Harley-Davidson XL883 Sportster Iron

6a

Historia Sportstera sięga lat 50. ubiegłego wieku, natomiast jeszcze do 2006 roku ten zwarty i dynamiczny cruiser miał seryjny gaźnik, który ostatecznie wymieniono na „wtrysk”. Wersja czarna jak smoła pojawiła się kilka lat temu i sprawiła, że wielu motocyklistów na nowo pokochało markę HD. Silnik V-twin i niecałe 900 cm3 pojemności generuje solidne 53 KM. Maksymalny moment obrotowy 67 Nm pojawia się przy 4400 obr/min. Dla zwolenników większych pojemności przewidziano łagodniejszy model 1200 Custom. Iron jest motocyklem bezkompromisowym, to praktycznie sama stal, minimum plastiku, uproszczony zegar i nieskończone opcje modyfikacji. Pierwsze, co trzeba zrobić, to wymienić oryginalne wydechy na pozbawione db killerów rury od Vance & Hines. Jeszcze więcej pochłaniającej światło czerni i dźwięk rodem z piekła będzie wówczas wywoływał drżenie ziemi. Ten mały cruiser ma naprawdę wielkie, smoliście czarne serce.

7. Yamaha Star Bolt

7a

Bolt nieprzypadkowo nawiązuje do Irona. Japończycy widząc sukces małego HD i jego niesamowitą popularność postanowili zaatakować ten sam segment rynku. Specjaliści Yamahy dołożyli wszelkich starań, aby ten niespełna 250 kilogramowy motocykl, którego produkcję rozpoczęło zaledwie dwa lata temu, przemówił swoim wyglądem i możliwościami do maksymalnej liczny miłośników motocykli. Bolt ma przewagę techniczną nad innymi cruiserami w wielu obszarach, szczególnie hamulców i silnika. Dobrze zbudowany, świetnie radzi sobie na drodze. Stanowi udane połączenie nowoczesności tradycyjnego wyglądu. Oczywiście wzorem HD, Yamaha oferuje olbrzymią ilość customowych części, które pozwalają spersonalizować ten motocykl w dowolnym kierunku. „Strzałę” napędza widlak o pojemności 942 cm3. Maksymalny moment obrotowy wynosi 79,5 Nm już przy 3 tys. obrotów.

8. Honda Shadow 750 Black Spirit

8a

Historia modelu Shadow sięga roku 1983, a pewna wyjątkowość tej rodziny polega na rozpiętość silników V-twin od 125 cm3 do 1100 cm3. Przez lata nastąpiło również wiele modyfikacji, szczególnie w późnych latach 90 XX w., kiedy to zmieniono charakterystykę napędów i stylistykę motocykli. Honda również zapragnęła dołączyć swoim modelem do grona bardziej „niegrzecznych” maszyn. Masywniejszych, przysadzistych, ale niezbyt dużych, łączących styl retro z nowoczesnością. Przy pojemności skokowej wynoszącej 745 cm3 maksymalna moc „czarnego ducha” wynosi 46 KM (5500 obr/min), zaś maksymalny moment 64 Nm przy 3500 obr/min. Black Spirit posiada również bezobsługowy wał Cardana, który gładko przenosi moc na tylni napęd. Tej mocy jakoś specjalnie dużo nie ma. W Hondzie Shadow zaprzężonych jest 46 mechanicznych koników, ale przy wadzie motocykla wynoszącej około 250 km, są w stanie poradzić sobie w każdej sytuacji.

9. Kawasaki Vulcan 900 Custom

9a

Rodzina dziewięćsetek składa się w sumie na trzy modele, Classic, Classic LT i właśnie Custom, który ma najwięcej cech cruisera. Poprzednik tej maszyny, model 800, pojawił się na rynku jeszcze w połowie lat 90. XX wieku. Custom posiada chłodzony cieczą, dwucylindrowy silnik, który osiąga 50 KM przy 5700 obr/min. Maksymalny moment obrotowy 78 Nm pojawia się przy 3700 obr/min, czyli całkiem nieźle. Kawasaki Custom to stosunkowo niewielka, ale przyjemna dla oka maszyna, której ciężkości dodaje piętnastocalowe, pełne tylne koło, kierownica typy T-bar i masywny zbiornik paliwa. W linii tej maszyny jest pierwiastek czegoś ponadczasowego i, mimo że Custom nie narodził się na amerykańskich hayway’ach, doskonale do nich pasuje.

10. Suzuki Boulevard S40

10a

Ostatni ale bynajmniej nie mniej niezwykły od poprzedników cruiser to wielki duchem S40. Siła tego motocykla leży w jego prostocie. To idealna maszyna dla początkujących motocyklistów, który chcą poznać smak przygody, ale mają mniej zasobne portfele. Suzuki Boulevard S40 poradzi sobie w każdej sytuacji i jak większość motocykl wywodzący się z Kraju Kwitnącej Wiśni, charakteryzuje się wytrzymałością i niewielką podatnością na usterki. O jakości tego motocykla świadczy choćby fakt, że jest nieprzerwane produkowany od 1986 roku. Współczesną nazwę maszyna zyskała w 2005 roku, wcześniej, do 2004 roku, motocykl ten znany był pod nazwą Savage. Stalowym sercem tego rumaka jest jednocylindrowa jednostka o pojemności 652 cm3. To wystarczy, aby w stajni znalazło się trzydzieści jeden koni mechanicznych (31 KM przy 5400 obr/min). Maksymalny moment obrotowy wynoszący 50 Nm osiągany jest przy 3400 obr/min. Ten niewielki motocykl jeździ po całym świecie, a od stycznia 2015 roku można go spotkać również w… Australii, gdzie także trafił do sprzedaży.

To już cała gorąca dziesiątka cruiserów, która jest oczywiście gromadą dobraną bardzo subiektywnie, bo w rankingach tego typu pierwsze skrzypce grają osobiste sympatie i antypatie. Których maszyn zabrakło Waszym zdaniem? A może uważacie, że jakiś motocykl z powyższych nie zasłużył na miejsce w tym doborowym towarzystwie lub nie przystaje do rodziny? Czekamy na Wasze komentarze.

Andrzej Sitek

19 komentarzy

  1. A gdzie Yamaha Road Star Warrior 1700, z przednim zawieszeniem od R1 zwanym także Ninja Killer ?

  2. Adamie, tak jak Andrzej napisał – jest dużo więcej motocykli wartych uwagi niż tylko zaprezentowana dziesiątka. Mamy w planach cykl takich artykułów. W najbliższych dniach na naszym profilu na Facebook pojawi się ankieta, w której Nasi Czytelnicy będą wybierać motocykle, które mają być opisane. Rozumiem, że na Twój głos możemy liczyć? 🙂 Szczegóły wkrótce!

  1. Pingback: Potężne Ferrari 360 Spider kontra Ducati 1199 Panigale R. Czy czarny koń zawsze wygrywa? | inforiders.pl

  2. Pingback: Trójkołowe maszyny wyglądają co raz lepiej? Zobacz model Can-Am Spyder F3-S na rok 2016 | inforiders.pl

  3. Pingback: Motoped Survival Bike to maszyna dla prawdziwych twardzieli. Co sprawia, że jest tak nietypowa? | inforiders.pl

  4. Pingback: Aktualny rekord prędkości motocykla nie zostanie pobity. Triumph przesuwa termin z powodu wypadku | inforiders.pl

  5. Pingback: Nałęczowianka, kranówka, czy woda z kałuży? Ricardo nad tym się zastanawia. Leje i jedzie | inforiders.pl

  6. Pingback: Motocyklowe osiągnięcia w Księdze Rekordów Guinnessa. Kto spróbuje pobić mistrzów? | inforiders.pl

  7. Pingback: Japoński custom autorstwa Kengo Kimura ma w sobie siłę samurajów i urok gejszy | inforiders.pl

  8. Pingback: Artyści abstrakcjoniści zabrali się za BMW R65. Co z tego wynikło? | inforiders.pl

  9. Pingback: Zamiast chromu ręcznie zszywana skóra i tatuaże. To dwukołowy „The Recidivist” | inforiders.pl

  10. Pingback: inforiders.pl

  11. Pingback: „Silver Grills” na bazie BMW K100 z 1985 roku to mariaż niemieckiej solidności z włoską fantazją | inforiders.pl

  12. Pingback: W Anglii obył się najliczniejszy dotychczas przejazd motocykli marki Triumph. Jest rekord Guinnessa | inforiders.pl

  13. Pingback: David Beckham dosiada premierowego Triumpha. Obaj są bardzo tajemniczy. Zobacz to (video) | inforiders.pl

  14. Pingback: Na czym jeździł James Bond i Terminator? Którą maszynę posiada lider zespołu Red Hot Chili Peppers? | inforiders.pl

  15. Pingback: Junak Cafe, czy coś innego? Oto jest pytanie… | inforiders.pl

  16. Pingback: Modele Yamaha Bolt i Harley-Davidson Iron będą miały konkurenta od Moto Guzzi? Być może… | inforiders.pl

%d bloggers like this: