Chińczycy zaatakują Europę ChangJiang CJ650?

Changjiang, czyli Jangcy, to nie tylko najdłuższa w Azji i trzecia na świecie rzeka, ale również nazwa jednej z najstarszych firm w chińskim przemyśle motocyklowych. Changjiang od dziesięcioleci produkuje motocykle w stylu wojskowym, z bocznymi wózkami, w oparciu o projekty BMW R75 z epoki II Wojny Światowej.

Czasy się jednak zmieniają, chińskie przepisy dotyczące emisji spalin zostały zaostrzone, a produkcja starych bokserów chłodzonych powietrzem okazała się niemożliwa. To głównie dlatego Changjiang prezentuje zupełnie nowy motocykl, czyli chłodzoną wodą 650-tkę. Silnik pochodzi od innego chińskiego producenta, firmy CFMoto.

Fot. NaikMotor.com

Motocykl będzie sprzedawany również w wariancie z wózkiem bocznym. Ze względu na pojedynczy amortyzator pod siodłem, chiński wynalazek przypomina nieco model Bonneville Bobber, ale w przeciwieństwie do motocykla Triumpha, brakuje mu wyrafinowania tylnego zawieszenia. ChangJiang CJ650 ma konwencjonalny wahacz z amortyzatorami zamontowanymi w taki sposób, aby wyglądało jak tylne zawieszenie z wcześniejszych modeli CJ750, i oczywiście BMW R75.

Silnik to bliźniacza jednostka, która napędza kilka generacji CFMoto 650s. Warto dodać, że CFMoto zapożyczyło ją od Kawasaki ER-6. Oryginalna jednostka wytwarza 70 KM przy 8750 obr./min. Oczywiście silnik CFmoto jest zgodny z normą Euro4, co zwiększa szanse sprzedaży nowego motocykla od Changjiang również w Europie.

Fot. NaikMotor.com

Obawiam się tylko, że niedługo zobaczymy CJ650 w kilku różniących się detalami wersjach, sprzedawanych w krajach Starego Kontynentu jako „oryginalne” maszyny lokalnych marek. W Polsce może okazać się, że Changjiang jest solidnym Rometem, albo świetnym Junakiem…

%d bloggers like this: