Dziesięć faktów z historii Harleya-Davidsona, o których nie wiedziałeś

Czy słyszałeś, że w Japonii też powstawały motocykle Harley-Davidson? Wiedziałeś, że Harley zdobył trzy wyścigowe tytuły mistrzostw świata? Miałeś świadomość, że amerykańska firma była niegdyś największym producentem motocykli na świecie? Sprawdź, czego nie wiedziałeś o firmie z Milwaukee.

1. Harley-Davidson to… rower

Podobnie jak inne najstarsze motocyklowe marki, Harley próbował swych sił jako producent rowerów. Produkcja ruszyła w 1916 roku. Komponenty jednośladów zostały właściwie wykonane przez firmę Davis Sewing Machine Co. z Dayton w stanie Ohio. Rowery były jednak sygnowane marką Harley-Davidson. Produkcję napędzanych siłą mięśni jednośladów zatrzymano już pięć lat później (w 1921 roku).

2. 1903 rok nie był początkiem przygody

Za początek oficjalnej działalności Harleya-Davidsona przyjmuje się 1903 rok, w którym bracia Davidson ukończyli pierwszy motocykl, ale pracowali nad motocyklem już dwa lata wcześniej, od 1901 roku. Z kolei 1905 rok był pierwszym sezonem masowej produkcji Harleya, w którym firma oferowała klientom aż 8 różnych modeli.

3. Dominacja na rynku zajęła lata

To wcale nie było tak, że Harley-Davidson od razu odniósł spektakularny sukces. W 1910 roku było ponad 100 motocyklowych firm w Ameryce! Dopiero gdy sportowa ekipa Harleya-Davidsona, czyli Wrecking Crew, zaczęła wygrywać liczne wyścigi, firma zaczęła dominować na rodzimym rynku, zaś w 1920 roku została największym producentem motocykli na świecie.

4. Harley to nie tylko V-twiny

Harley to nie tylko charakterystyczne, znane od dekad V-twiny. W latach 1919 do 1923 amerykańska firma produkowała model V Sport z silnikiem o pojemności 584 cm3 leżącym wzdłużnie, z cylindrami umieszczonymi naprzeciwko siebie. Jednostka wzorowana była na brytyjskim Douglasie, który był wówczas bardzo modny w środowisku sportowym.

H-D 22WJ. Foto: Yesterdays Antique Motorcycles The original uploader was Piero at Dutch Wikipedia.

Zaletami tej konstrukcji był m.in. niższy środek ciężkości oraz ochrona zawodnika i motocykla przez olejem i brudem. Całość była szczelniejsza ze względu na to, że skrzynia biegów i sprzęgła została zintegrowana z obudową silnika, co oznaczało finalnie mniejsze wycieki oleju. Ponadto obudowa łańcucha napędowego chroniła motocyklistę i układ przez chlapaniem smaru z ogniw.

Wyprodukowano w sumie około 10 tysięcy egzemplarzy modelu W Sport. Silnik typu boxer pojawił się jeszcze w modelu XA z 1942 roku wyszykowanym dla US Army.

5. Harley i Porsche w jednym stali domku…

Motocykl Harley-Davidson V4 Nova został zaprojektowany przez Porsche. Koncepcja Nova narodziła w latach 70. XX wieku. Miał być nową rodziną wysokowydajnych, chłodzonych cieczą V-twinów, V4 i V6. Przewidziano sporo pojemność, poczynając od 400 cm3 dla V-twina do 1500 cm3 dla V6 i wiele innych kombinacji.

Harley-Davidson V4 Nova. Foto: H-D

Projekt doszedł do etapu 30 silników i 12 kompletnych motocykli. Ustalono nawet termin premiery na połowę 1981 roku. Maszyny testowe przejechały ponad 100 000 mil, testy silników i podwozia również zostały zakończone i nie wykazały poważnych problemów. W sumie Harley wydał na rozwój i testy Nova ponad 15 milionów dolarów (dzisiaj byłoby to ponad 40 milionów dolarów). Kolejny milion kosztowały na narzędzia do ciśnieniowego odlewania skrzyni korbowej. A jednak Harley Nova nigdy nie trafił do produkcji…

6. Harley-Davidson jako motocykl… akrobatyczny

Maszyny marki Harley-Davidson wielu osobom kojarzą się wyłącznie z ciężkimi krążownikami, ale w 1975 roku słynny amerykański kaskader Evel Knievel wykonał motocyklowy skok o długości 144 stóp (niemal 44 metry). Dokonał tego motocyklem Harley-Davidson XR-750. Co ciekawe, w 2006 roku inny śmiałek – Bubba Blackwell pokonał rekord Knievela. Jego skok na maszynie XR-750 miał długość 157 stóp (48 metrów). Ostatni rekord należy do niejakiego Setha Enslow, który w 2010 roku na Harleyu XR1200 poleciał na odległość 184 stóp (56 metrów).

7. Harley i jego trzy tytuły Motocyklowego Mistrza Świata

Po mistrzowski tytuł Harley sięgał w latach 1974, 1975 i 1976 w kategorii 250 cm3. Zwycięską maszyną był model RR-250 dosiadany przez Waltera Villa. Trzeba jednak uczciwie wyjaśnić, że zasadniczo były to motocykle z włoskiej fabryki Aermacchi, którą Harley przejął w 1974 roku.
Japoński… Harley!

8. Kraj Kwitnącej Wiśni i amerykański orzeł

To może wydawać się nieprawdopodobne, ale rzeczywiście powstawały niegdyś japońskie motocykle Harley-Davidson. Właściwie chodzi o licencję na amerykańskie maszyny, którą wynegocjowała firma Rikuo. Produkcja odbywała się od lat 30. XX wieku i trwała do 1958 roku. Japończycy używali nawet narzędzi H-D.

Rikuo RX750 1957. Foto: By Troyce at the English language Wikipedia, CC BY-SA 3.0.

Japończycy korzystali z technologii, którą uzyskali od Amerykanów, i nie przestali produkować motocykli nawet po wojnie. Były to dwa modele: RQ o pojemności 750 cm3 oraz VLE o pojemności 1200 cm3. Obie jednostki tylko nieznacznie różniły się od amerykańskich pierwowzorów.

9. Mały jak… Harley?

Harley-Davidson to „od zawsze” duże silniki V-twin i właściwie jego najważniejsza historia, ale firma sprzedawała również model S 125, który produkowano od 1948 roku (przez cztery lata). Następca tego malucha był model 165.

Model 125 zwany był również Hummerem, dzisiaj ta nazwa kojarzy nam się przede wszystkim z potężnym, czterokołowym pojazdem z wyposażenia US Army. Niegdyś był to Harley-Davidson, który mógł się poszczycić 3 KM mocy i maksymalną prędkością 80 km/h. Masa modelu 125 wynosiła zaledwie 77 kilogramów. Wyprodukowano dokładnie 31 793 sztuki Hummera z logo Harleya-Davidsona.

10. Cztery cylindry z Milwaukee

Wraz rosnącą w Europie popularnością rzędowych, czterocylindrowych silników, Harley-Davidson opracował w 1960 roku swój wariant takiej jednostki. Wysiłki inżynierów i niemałe wydatki poszły jednak na marne, bo po dokładniejszym badaniu rodzimego rynku, okazało się, że Amerykanie nie będą kupować motocykli z rzędowymi V4. Projekt ostatecznie schowano do szafy.

%d bloggers like this: