Ile jest zarejestrowanych motocykli w Polsce? Jaki jest średni wiek maszyn?

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował ciekawy raport roczny pt. Branża Motoryzacyjna 2017/2018. Opracowanie jest bardzo szczegółowe i dotyczy wielu aspektów motoryzacji w Polsce, łącznie z zagadnieniami prawa, podatków pomocy publicznej, gospodarki, itd. Dla nas najciekawsze są dane dotyczące środowiska motocykli. Poniżej znajdziecie najciekawsze fragmenty raportu.

Okazuje się, że motocykle w Polsce mimo sporej dynamiki sprzedaży są stare, a najwięcej motocyklistów można spotkać w województwie mazowieckim. Przejrzyjcie pozostałe statystyki!

Na koniec 2016 roku w Polsce było zarejestrowanych 747 tys. motocykli, które zostały zaktualizowane, o 12,5 proc. więcej w stosunku do 2015 roku. Warto dopowiedzieć, że odnotowano również 608,1 tys. sztuk motocykli i 230,3 tys. sztuk motorowerów, które nie były aktualizowane w bazach danych w ostatnich pięciu latach. Zapewne wiele z tych pojazdów nie jest faktycznie użytkowanych na drogach i znaczna ich część może nie istnieć.

Foto: junak.com.pl

Średni wiek motocykla parku aktualizowanego wynosi 17,7 lat, zaś mediana, czyli wartość przeciętna, 15 lat. W przypadku całego parku te liczby wynoszą odpowiednio 26,6 oraz 28 lat. Okazuje się, że nasze motocykle są stare. W Polsce najpowszechniejsze są jednoślady liczące od 11 do 20 lat, zajmują 37 proc. parku. Na drugim miejscu pod względem częstotliwości występowania, z 32-procentowym udziałem, są motocykle ponad 20-letnie. Nieco nowsze, czyli maszyny liczące od 5 do 10 lat stanowią 20 proc. parku, zaś najmłodsze – do czterech lat stanowią 11 proc.

Jak wyglądają statystyki w odniesieniu do pojemności silnika? W aktualizowanym parku najliczniejszy jest segment o pojemności od 500 do 750 cm3, który zajmuje 30,2 proc. parku. Z kolei najmniejsze jednoślady z silnikami o pojemności poniżej 125 cm3 stanowią 24,5 proc. parku. Swoją drogą to aż o 3 punkty proc. więcej niż rok wcześniej. Duże maszyny wyposażone w silniki powyżej litra pojemności skokowej zajęły 12,6 proc. parku.

A co z pośrednimi jednośladami? Maszyny o pojemności od 125 do 250 cm3 spadły na czwartą pozycję i zajmują 12,2 proc., zaś na klasę od 250 do 500 cm przypadło 10,3 proc. rynku. Segment motocykli z silnikami o pojemności od 750 do litra zajął 10 proc. rynku.

Jawa 250 1961 r. Foto: YT, veteranCScom

Popularność najmniejszych silnikowych jednośladów, którymi można poruszać się dysponując jedynie prawem jazdy kategorii B, potwierdzają dane prezentowane przez PZPM. W grupie najmłodszych motocykli, liczących do czterech lat, 57 proc. miało silniki o pojemności do 125 cm3 i jest to o 10 punków proc. więcej niż rok wcześniej.

Druga pod względem popularności grupa najcięższych, ponad litrowych maszyn, miała 13,7 proc., co oznacza 2 punkty proc. spadku. Klasa najlżejsza utrzymała dominację także w przypadku motocykli 5–10-letnich, zajmując 27,1 proc. segmentu, o 0,3 punktu proc. wyprzedzając maszyny z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 (na koniec 2015 roku osiągnęły 29,5 proc. tego segmentu wiekowego).

Wśród maszyn 11–20-letnich popularność zyskuje klasa 500–750, która zdobyła 38 proc. segmentu, gdy udział „125” zmalał do 20,3 proc. Także wśród najstarszych, ponad 20-letnich motocykli klasa 500–750 wiedzie prym z niemal 30-procentowym udziałem.

Honda Rebel 2017. Foto: Honda

Jakie marki cieszą się największym wzięciem? Oczywiście tego typu dane można prezentować na wiele sposobów, np. w odniesieniu do pojemności, typu motocykla, itd. Tego typu zestawienia prezentujemy w raportach miesięcznych, natomiast ciekawe będzie przedstawienie liderów statystyk w odniesieniu do wieku maszyn.

I tak w segmencie motocykli 4-letnich najpopularniejszą marką był na koniec 2016 roku Romet Motors, który zdobył 17,3 proc. w tej grupie, zwiększając udział o ponad 1 punkt proc. Za nim z 11,4-proc. udziałem znalazł się Junak, wyprzedzając Yamahę (10,3 proc.) oraz Hondę (9,9 proc.) i BMW (6,5 proc.). W grupie motocykli liczących 5–10 lat najpopularniejsze marki to Yamaha (19,9 proc. udziału), Honda (16,8 proc.), Suzuki (16,1 proc.), Kawasaki (7,1 proc.) i Romet Motors (5,4 proc.).

Gdzie w Polsce jeździ najwięcej motocyklistów? Oczywiście e Warszawie. Najwięcej motocykli zarejestrowanych było w woj. mazowieckim (14,8 proc. wszystkich), następnie śląskim (10,9 proc.) oraz wielkopolskim (10,4 proc.). Najmniej motocykli zarejestrowały urzędy województw: opolskiego (2,6 proc.), lubuskiego (2,7 proc.) oraz świętokrzyskiego (2,9 proc.).

Ducati Multi Tour 2015. Foto: Ducati Polska

Ile motocykli przypada na statystyczne 1000 mieszkańców danego województwa? Otóż na koniec 2016 roku liczba motocykli przypadająca na 1000 mieszkańców przekroczyła 19 szt. W woj. podkarpackim wskaźnik przekroczył 25 szt., w wielkopolskim 22 szt. i w mazowieckim zbliżył się do 21 szt. Najmniejsze nasycenie motocyklami występowało w woj. dolnośląskim oraz zachodniopomorskim, warmińsko-mazurskim, świętokrzyskim (po 17 szt.).

Ile pojawiło się nowych motocykli w zeszłym roku? PZPM na podstawie danych CEP podaje, że w 2016 roku zarejestrowano 25 844 nowe motocykle, o 8,3 proc. więcej niż w poprzednim roku. Nieznacznie, o 1,4 proc. zmalały rejestracje sprowadzonych używanych motocykli, których liczba sięgnęła 57 454 sztuki. Najpopularniejszą marką wśród nowych pojazdów pozostał Romet Motors z wynikiem 5561 maszyn, o 1,5 proc. mniej niż rok wcześniej. Drugie miejsce zajął Junak z liczbą 4094 sztuki, a więc na poziomie z wcześniejszego roku. Trzecie miejsce wywalczył Zipp (2265 sztuk, o 47,5 proc. więcej niż rok wcześniej).

W 2016 roku zdecydowanie największą popularnością cieszyły się motocykle o pojemności 125 cm3. W całym roku przybyło ich 19 136 (o 8,3 proc. więcej niż w 2015 roku), co zapewniło im niezmieniony, 74-procentowy udział w rynku. Najpopularniejsze marki w tym segmencie to Romet Motors i Junak.

Romet RX 125 Tour. Foto: romet.pl

Drugą pod względem pojemności silnika klasą były maszyny o pojemności powyżej 750 cm3, które zajęły 14,1 proc. rynku. Rejestracje w tej grupie sięgnęły 3650 sztuk, o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejsze marki to BMW i Harley-Davidson. Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 zdobyły 5,3 proc. udziału w rynku (z rejestracjami na poziomie 1380 sztuk), a najpopularniejsze marki w tym segmencie to Yamaha i Honda.

Ostatnim segmentem liczącym ponad tysiąc rejestracji to maszyny o pojemności od 250 do 500 cm3. Ich udział w rynku wyniósł 3,9 proc. przy rejestracji 1008 motocykli. Była to najszybciej rozwijająca się grupa, w tempie 17,8%. Najpopularniejsze w niej marki to KTM i Yamaha.

Rynkowe udziały motocykli z silnikami o pojemności od 125 do 250 cm3 zmalały z 3,3 do 2,5 proc. Liczba ich rejestracji zmniejszyła się o 17 proc. do 658 sztuk. Wśród nich najpopularniejszą marką okazała się KTM przed Yamahą.

My Garage. Foto: Yamaha

W podziale na segmenty funkcjonalne, najpopularniejsze są nadal motocykle typu street, które przy wzroście wolniejszym niż cały rynek (3,1 proc.) i rejestracji 12 331 maszyn utrzymały zdecydowanie najsilniejszą pozycję z 47,4-procentowym udziałem w rynku. Rok wcześniej miały 50,1 proc. W tym segmencie królują Romet Motors (3465 sztuk) i Junak (3125 szt.).

Drugą pozycję w zestawieniu, z 21,2-procentowym udziałem w rynku, zajęły duże skutery. W tym segmencie, jako jedynym zmalała liczba nowych rejestracji (o 2,6 proc.) i wyniosła 5627 maszyn. Ich udział zmniejszył się o blisko 2,5 punktu proc. Wiodące marki to Zipp (1006) i Kymco (892).

Foto: Harley-Davidson

Choppery i cruisery z rejestracją 3331 sztuk, o 15,9 proc. większą niż w 2015 roku, zajęły trzecie miejsce. Ich udział w rynku wyniósł 12,9 proc. Najpopularniejsze marki to Romet Motors (1308) i Junak (692). Motocykle typu ON/OFF podobnie jak w 2015 roku były na czwartym miejscu i zajęły 9,9 proc. rynku. Ich sprzedaż wzrosła w stosunku do poprzedniego roku o 54,4 proc. (największa dynamika wzrostu wśród wszystkich segmentów) do 2554 sztuk, a najpopularniejsze marki to BMW (607 szt.) i KTM (462).

Wśród motocykli używanych najchętniej importowana była Honda (14 567 sztuk, mniej o 3,9 proc.), Yamaha (12 399 sztuk, spadek o 1,8 proc.) i Suzuki (8416 sztuk, mniej o 7,5 proc.).

Źródło: PZPM

%d bloggers like this: