Firma Keanu Reevesa wkracza do Europy za sprawą nowego partnera!

Arch Motorcycle Company, czyli firma założona przez Keanu Reevesa, zawiązała współpracę z Suter Industries. Korzyści są obopólne, ale dla nas najciekawszy jest fakt, że Arch zyska mocnego przedstawiciela w Europie, zaś motocykle Reevesa wkrótce zaczną jeździć po drogach krajów Unii Europejskiej. Kiedy? Wpierw należy wyjaśnić, skąd się wzięła i czym zasłynęła firma Suter Industries, że przekonała Reevesa do współpracy.

Suter Industries to szwajcarska firma, która została założona w połowie lat 90. ubiegłego wieku przez Eskila Sutera. Od samego początku Suter specjalizuje się w projektowaniu, rozwoju i produkcji zaawansowanych technologicznie produktów przeznaczonych do zastosowań dla światowych marek motocyklowych. Firma został wyróżniona i doceniona zdobywając trzy prestiżowe tytuły konstruktorskie w klasie Moto2 w latach 2010, 2011 i 2012. Do dziś cieszy się uznaniem w branży wyścigowej.

Suter MMX500. Foto: Suter

W 2012 roku Marc Marquez zdobył mistrzostwo Moto2 właśnie dla Suter. W połowie 2015 roku szwajcarska firma zmieniła historię prezentując niezwykłą maszynę MMX500. Był to pierwszy na świecie motocykl z dwusuwowym silnikiem V4 o pojemności 500 cm3 dostępny dla szeregowego klienta.

To było wielkie wydarzenie, bo dwusuwowe 500-tki nigdy nie zostały maszynami drogowymi przeznaczonymi dla zwyczajnego ruchu publicznego, a jedynie konstrukcjami wykorzystywanymi w zmaganiach Grand Prix. Wydawało się, że ich czas przeminął po 2000 roku z powodu mocniejszych, czterosuwowych „litrów”. W wyścigach to był rzeczywiście ich koniec, ale firma Suter postanowiła ponad dekadę później ożywić legendę. Jak do tego doszło?

Suter Racing Technology zaczęła pracę z dwusuwami w Grand Prix jeszcze w latach 90. za sprawą projektu Swissauto 500/MuZ. Motocykl ten dwa razy zdobył pole position z Jurgenem van den Goorbergh za kierownicą. Następne znaczące projekty to m.in. Foggy Petronas (WSBK), Kawasaki (MotoGP) i Ilmor (MotoGP), zaś na koniec wspomniane już trzy tytuły konstruktorskie w klasie Moto2. Podobno Suter współpracował także z Ducati podczas opracowywania ram dla kolejnej generacji modeli Desmosedici.

Suter MMX500. Foto: Suter

Suter MMX500 udowodnił, że jeszcze o wiele za wcześnie, aby tego typu konstrukcje trafiły do lamusa. Silnik 2T z czterema cylindrami w układzie widlastym modelu MMX500 potrafił wygenerować kosmiczne 194 KM przy 13 000 obr./min. Do tego masa maszyny była iście piórkowa, wynosiła zaledwie 127 kilogramów, co finalnie oznaczało maksymalną prędkość 310 kilometrów na godzinę!

Mimo niezwykłych osiągów i możliwości, Szwajcarzy zdecydowali się jedynie na krótką, limitowaną serię tego modelu w liczbie 99 egzemplarzy i astronomicznej cenie 120 000 franków szwajcarskich za sztukę (ok. 456 000 zł). Sprzedaż rozpoczęła się w 2015 roku i natychmiast zakończyła, bo wszystkie motocykle zostały sprzedane na pniu.

Co ciekawe, Suter MMC500 nie trafił jedynie do salonów zamożnych kolekcjonerów. Maszyna została dopuszczona do rywalizacji sportowej w najniebezpieczniejszych i najsłynniejszych wyścigach motocyklowych rozgrywanych na publicznych drogach, czyli słynnym Triumph Trophy na wyspie Man. Mimo nienajgorszych wyników już rok później (w sezonie 2017) Suter wycofał się z TT. Szwajcarzy obiecują powrót na wyspę Man w kolejnym roku (2018).

Suter MMX500. Foto: Suter

Kooperacja Suter z firmą Keanu Reevesa, czyli Arch Motorcycle Company, ma polegać na udostępnieniu motocykli marki Suter na amerykańskim rynku. Firma Arch utworzyła w tym celu odrębny oddział o nazwie Suter North America, który ma specjalizować się w sprzedaży, konfiguracji i pomocy technicznej dla model Suter MMX 500, MMX 2 i Moto2 (to aktualnie wszystkie dostępne modele Szwajcarów).

Ponadto firma Suter Industries została powołana przez Arch Motorcycle jako europejski importer i dystrybutor. Szwajcarska firma zajmie się przerobieniem motocykla Arch KRGT-1 na wersję kompatybilną z Euro4 i przeznaczy swoje zasoby inżynieryjne do współpracy i dostosowania dla Europy obecnych i przyszłych modeli Arch.

Arch Motorcycle Company. Foto: Arch

Prezes Suter, Maurizio Bäumle, tak skomentował kooperację z firmą Reevesa: „Jesteśmy bardzo zadowoleni i dumni, że znaleźliśmy partnera w postaci Arch Motorcycle Company. Obie firmy mają taką samą wizję doskonałości technicznej i myślę, że nasza wzajemna pasja będzie stanowić podstawę udanego partnerstwa. Niezależnie od tego czy jeździmy po publicznych drogach czy po torach, zarówno Arch jak i Suter starają się uchwycić radość z poruszania na motocyklu. Cieszymy się, ze będziemy współpracować z Arch i dzięki temu konstruować motocykle tak dobre, jak to tylko możliwe” – powiedział Bäumle.

Dla nas, jako mieszkańców Europy, najciekawszy jest fakt, że współpraca Suter i Arch oznacza pojawienie się motocykla Keanu Reevesa na Stary Kontynencie. Nie jako importu, ale wersji dla Unii Europejskiej. Oczywiście na razie trudno mówić o jakiś konkretnych terminach, ale ta historia na pewno będzie miała swój dalszy ciąg.

Pasja motocyklowa słynnego Neo z Matrixa jest znana od lat. Z racji wykonywanego zawodu Reeves musi odbywać liczne podróże po całym świecie i miesiącami przebywać na planach zdjęciowych w odległych zakątkach globu. Jednym ze zwyczajów aktora stało się kupowanie motocykla w miejscu, gdzie aktualnie przebywa i sprzedaż maszyny po zakończeniu okresu zdjęciowego. To nietypowe hobby sprawiło, że przez trzy dekady kariery aktorskiej Reeves zetknął się osobiście z niezliczonymi motocyklami i zna je nie tylko z folderów, ale po prostu jako użytkownik.

KR GT-1. Foto: Arch Motorcycle Company

Po latach tułaczki, motocyklowa fascynacja Reevesa przerodziła się w coś konkretniejszego. Kilka lat temu aktor założył w Kalifornii firmę Arch Motorcycles, w której konstruuje wraz z przyjacielem, Gardem Hollingerem z County Choprods, własne motocykle. Pierwszy pomysł dotyczył przeróbki Harleya-Davidsona będącego w posiadaniu aktora. Reeves i Hollinger bardzo się polubili, a ich zamiłowanie do motocykli przerodziło się w pomysł wspólnego biznesu.

Motocykl o nazwie KRGT-1 to maszyna w stylistyce sport-cruisera, która została skonstruowana i zaprojektowana praktycznie od podstaw, a ponad 200 części wykonano specjalnie na potrzeby tej jednostki. Keanu chciał, aby motocykl był odbiciem jego pragnień. To miała być ascetyczna maszyna wykonana z niezwykłą dbałością o każdy szczegół i detal. Nie klon Harleya, ale stylistyka i wygląd jakiego nie uświadczyliśmy od czasów V92SC Victory.

Jednocześnie to również projekt komercyjny, który miał umożliwić innym wielbicielom jednośladów udział w tym przedsięwzięciu, czyli finalnie, zakup motocykla zaprojektowanego przez Reevesa i Hollingera. Tak się stało, ale od pomysłu przebudowy Harleya do powstania nowego motocykla musiało minąć jeszcze osiem lat.

KR GT-1. Foto: Arch Motorcycle Company

Pierwszy KRGT-1 trafiło do sprzedaży w 2014 roku. Aktualnie powstaje około 30 motocykli rocznie. To niedużo, ale dzięki temu Reeves i Hollinger zachowują wyłączność na swój motocykl i nie są uzależnieni od inwestorów i kapitału, co zazwyczaj wiąże się z ograniczeniem swobody, samodzielności i wolności kreacji.

Silnik KRGT-1 to V-Twin wykonany przez S&S Cycle, renomowaną firmę założoną w Blue Island w stanie Illinois jeszcze w latach 50. ubiegłego wieku. Amerykańska firma rozpoczęła działalność od produkcji części silników dla Harleya-Davidsona i przez lata wypracowała sobie znakomitą markę. Silnik S&S Cycle ma pojemności 2032 cm3 i moc 121 koni mechanicznych.

Napęd łańcuchowy oraz sześciodniowa skrzynia Baker Drivetrain dopełniają obraz napędu. Przednie zawieszenie bazuje na odwróconych amortyzatorach Ohlins 43 mm, z tyłu natomiast zamontowano wydajny single shock tej samej firmy. Za hamowanie odpowiedzialny jest zestaw ISR z sześciotłoczkowymi zaciskami z przodu oraz czterotłoczkowymi z tyłu. Obie gumy są produkcji Michelin, przednia jest rozmiarze 120/70R19, natomiast tylna 240/40R18.

KR GT-1. Foto: Arch Motorcycle Company

Motocykl ma stosunkowo niewielką masę (244 kg) dzięki zastosowaniu pojedynczej ramy uzupełnionej aluminium, z kolei felgi zostały wykonane z włókna węglowego przez renomowaną firmę BST. Proces produkcji jest na najwyższym poziomie i odbywa się za pomocą obróbki CNC oraz cięcia strumieniem wody. W ten sposób wykonanych zostało wiele komponentów i części.

KRGT-1 by marzeniem Reevesa o stworzeniu nowego amerykańskiego cruisera, ale to nie koniec pomysłów aktora. Arch Motorcycles planuje wprowadzić nowe modele jeszcze w tym roku. Dzięki sprawności i doświadczeniu inżynierów firmy Suter możliwości Arch znacząco się zwiększą.

Oczywiście korzyści są obopólne, o czym wspomniał również Reeves w komentarzu do całej sprawy: „To prawdziwy zaszczyt, że Arch zyskało wyjątkową okazję do wprowadzenia motocykli Suter MMX 500 i Moto2 do Ameryki Północnej, natomiast Suter stanie się naszym przedstawicielem w Europie. Podobnie jak Arch, Suter tworzy motocykle dla ludzi ceniących niesamowite przeżycia. Obie nasze firmy dążą do doskonałości we wszystkim, co robimy. Jestem bardzo podekscytowany potencjałem tego, co możemy razem osiągnąć w przyszłości”.

KR GT-1. Foto: Arch Motorcycle Company

Pomijając standardową laurkę dla nowego wspólnika, kooperacja dwóch niszowych firm, ale prowadzonych przez prawdziwych pasjonatów i ludzi z wizją, może przynieść bardzo ciekawe efekty. Prawdopodobnie wkrótce zobaczymy zupełnie nowy motocykl, który powstanie na bazie doświadczeń i wiedzy obu zespołów. Szkoda tylko, że praktycznie na pewno będzie to maszyna nie tylko niezwykła wizualnie i techniczne, ale także bardzo droga…

%d bloggers like this: