Jedziesz na wyprawę motocyklową? Jaki namiot wybrać?

Żadna wyprawa motocyklowa nie obejdzie się bez chociaż minimalnego ekwipunku. Obowiązkowym elementem wyposażenia jest  zawsze namiot. Czym się kierować wybierając model na wyprawę życia, żeby potem nie żałować?

Przede wszystkim trzeba przeanalizować plan wyprawy. Jeśli podróż ma być stosunkowo krótka, być może warto wybrać jednie któryś z minimalistycznym wariantów daszku. Tzw. „tarpy” to nic innego jak kawałek nieprzemakalnej płachty, którą można rozwiesić pomiędzy drzewami. Nie daje ona oczywiście żadnej ochrony przez wiatrem i chłodem (trzeba zaopatrzyć się w solidny śpiwór), ale zabezpiecza przed deszczem, a przy odrobinie wysiłku i inwencji daszek może zamienić się w imitację namiotu (na jutubie można znaleźć wiele wideo-poradników jak tego dokonać).

Płachta biwakowa. Foto: kelty.com

Płachta biwakowa jest ponadto bardzo lekka. Standardowy rozmiar to 3 x 3 metry, zaś waga ok. pół kilograma. Tarpa musi być wyposażona w dużo punktów montażowych, w zestawie powinny być także odciągi i szpilki. Oczywiście stare prześcieradło nie nadaję się na płachtę biwakową. To musi być solidny i wytrzymały materiał, na przykład poliester 190T zaimpregnowany warstwą PU.

Kupując płachtę biwakową trzeba sprawdzić oznaczenie wodoodporności -czym wyższa, tym lepiej. Z praktycznych rzeczy dobrze jest zwrócić uwagę, aby szwy były klejone a punkty montażowe wzmacniane.

Płachta biwakowa. Foto: kelty.com

Rozpiętość cen płacht biwakowych jest bardzo duża. W praktyce porządna tarpa może kosztować tyle samo lub więcej niż namiot… Dla przykład Tarp DD Hammocks Multicam to wydatek ok. 289 zł. Dopuszczalny model można kupić za ok. 150 zł. Warto przejrzeć ofertę sklepów survivalowych oraz z wyposażeniem wojskowym.

Norka dla motocyklisty

Innym minimalistycznym rozwiązaniem, dającym jednak ochronę przed insektami i niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, jest wąski tunel, będący w praktyce jednoosobowym namiotem. Tzw. norka zajmuje po spakowaniu minimum miejsca i jest lżejsza od butelki wody mineralnej. Jednocześnie skutecznie izoluje od otoczenia, posiada wodoodporną podłogę, moskitierę, w zależności od wariantu może być wyposażona w tropik, który pozwala przetrwa w kokonie nawet gwałtowną nawałnicę (oczywiście o ile zadbasz o drenaż).

Norka. Foto: nemoequipment.com

Kupując norkę trzeba zwrócić uwagę na materiał, z którego została wykonana. Ważne jest, aby zapewniał nie tylko ochronę przed kaprysami pogody, ale był również oddychający, co w tak małej przestrzeni ma duże znaczenie. Norka musi posiadać otwór wentylacyjny. W dobrych modelach oddychalność wynosi 5000 g/m2 zaś wodoszczelność minimum 5000 mm słupa wody.

Minusem norki jest brak miejsca na ewentualne wyposażenie i bagaż – w środku często mieści się tylko użytkownik, chociaż występują dłuższe modele, do których można wsadzić np. plecak. Ponadto nie każdy dobrze znosi spanie w ograniczonej przestrzeni, której jest niewiele więcej niż w trumnie. Obecnie w handlu dostępne są modele niemieckiej firmy MFH, które można zakupić już od ok. 150 zł. Nie jest to najlepszy produkt. Niestety porządne modele, choćby Stratosphere Snugpak, są bardzo drogie, nawet powyżej 500 zł. Dobrą renomą cieszą się produkty firmy Summit, która wygrała niegdyś przetarg na zaopatrzenie Polskiej Armii w Iraku.

Namiot, ale jaki?

W przypadku dłuższej wyprawy, ze względu na wyższy komfort, lub inne okoliczności, które sprawiają, że wolisz namiot, warto pamiętać o kilku sprawach. W handlu dostępne są różne modele, nawet takie, które pozwalają umieścić pod tymczasowym dachem motocykl. Musisz rozważyć, czego oczekujesz i czego potrzebujesz.

Warto pamiętać, że na zdjęciach reklamowych motocykl umieszczony w namiocie wygląda fajnie, ale w praktyce to rozwiązanie nieszczególnie się sprawdza. Po pierwsze namiot jest duży, a co za tym idzie, również cięższy. Po drugie spanie w bezpośredniej bliskości sprzętu, który generuje opary paliwa, spalonej gumy i smarów, wcale nie jest takim cudownym doświadczeniem. Być może lepiej rozważyć zakup dodatkowego, minimalistycznego pokrowca na motocykl.

A co z motocyklem? Foto: redverz.com

Poza oczywistymi cechami namiotu dla motocyklisty, czyli małym ciężarem i niewielkimi gabarytami, dobrze sprawdzić lub zweryfikować czas potrzebny na rozłożenie i złożenie wybranego modelu. To wyjątkowe irytujące i męczące, gdy dojeżdżasz późnym wieczorem lub ciemną nocą na miejsce noclegu i starasz się przez godzinę dopasować stelaż, ogarnąć naciągi i postawić całe ustrojstwo.

Dobrym pomysłem jest wybór namiotu, który wyposażony jest w stelaż zewnętrzny, najczęściej zapinany na klipsy, co jest szybkie, proste i wygodne. Szukając modelu dla swoich potrzeb lepiej wybierać egzemplarz z tropikiem. Co prawda podnosi on cenę i wagę namiotu, ale zapewnia o wiele lepszą ochronę przed deszczem, skuteczniejszą wentylację i możliwość pozostawienia otwartego namiotu w nocy, bez ryzyka pogryzienia przez insekty. Ważna jest nawet kolejność rozkładania namiotu, bo jeśli producent przewidział, że wpierw montujemy tropik, to w deszczowy dzień wnętrze zamoknie zanim założymy zewnętrzną część.

Klasyczny wariant od Eureka. Foto: eurekacamping.com

Kupując namiot sprawdź czy szwy są podklejane, a mocowania naciągów wykonane solidnie. Być może warto również rozważyć wariant z przedsionkiem, do którego można włożyć często zabrudzony lub mokry bagaż, a tym samym zachować czystą i suchą część sypialnianą. Niestety to zwiększa wagę namiotu i wielkość bagażu po spakowaniu.

Spakowany namiot powinien mieć kształt walca, zaś torba musi być wykonana z solidnego, impregnowanego materiału. Z praktyki dodam, że lepiej gdy zamknięcie jest sznurowane. Zamki błyskawiczne mają niestety tendencję do rozchodzenia się oraz innych usterek, a na pewno nie chcesz gubić elementów namiotu podczas jazdy na motocyklu. Bardzo dobrze, gdy producent dodał do torby uchwyty lub zaczepy, przez które można przewlec taśmy montażowe.

Nietypowy namiot NEMO GoGo Elite. Foto: advpulse.com

Ceny namiotów motocyklowych mają dużą rozpiętość. Nie zawsze uzależnione są od rzeczywistej jakości danego modelu. Bywa że płacimy głównie za znaną firmę lub nowość na rynku. Oczywiście każdy dodatkowy system i udogodnienie również podnoszą cenę.

Szukając odpowiedniego modelu najlepiej trzymać się listy powyższych założeń, wysokich parametrów użytych materiałów oraz sprawdzić w Internecie oceny i opinie innych użytkowników sprzętu. Ostatecznie namiot motocyklowy ma posłużyć jako tymczasowy dom – miejsce snu i odpoczynku, dlatego wybór musi być przemyślany i jak najlepszy. Powodzenia!

Foto nagłówkowe: Redverz Gear

%d bloggers like this: