Skuter Vespa na polu walki

Jakiś czas temu pisaliśmy o cudem odnalezionym egzemplarzu skutera Vespa, który okazał się trzecią sztuką wyprodukowaną przez włoską firmę Piaggio.

Ekstremalnie rzadki egzemplarz Vespa 98 z 1946 roku dzierży również miano najstarsze Vespy, ponieważ dwa wcześniejsze egzemplarze nie zachowały się i na dodatek wciąż jest na sprzedaż. Obecnie można stać się nabywcą skutera płacąc 250 000 euro. Vespa 98 to pojazd niezwykły ze względu na swoją historię, ale najdziwniejszą i najbardziej zdumiewającą Vespą był inny model.

Foto: debates.motos.coches.net

Chodzi o opracowaną w latach 50. ubiegłego wieku, francuską wersję włoskiego skutera, czyli model Vespa 150 TAP, który był modelem wojskowym wyposażonym w… działo.

Zdjęcia tego niezwykłego pojazd niekiedy uważane są za fotomontaż, ale ten pojazd istniał naprawdę. Vespa 150 TAP przeznaczona była dla wojsk powietrznodesantowych. Na pokładzie znajdowało się 745-milimetrowe działo bezodrzutowe M20, które jednak nie umożliwiało prowadzenie ognia podczas jazdy. Aby oddać strzał należało wpierw rozłożyć trójnóg i zainstalować na nim granatnik.

Foto: episodes-histoire.over-blog.com

Warto dodać, że w zestawie były właściwie dwa skutery. Zadaniem drugiej Vespy był transport amunicji do działa M20.

Vespa 150 TAP trafiał na pole walki podczas wojny francusko-algierskiej z lat 1954-62, w której zginęło prawie milion osób, ale Algieria ostatecznie uzyskała niepodległość. Kilkaset egzemplarzy woskowych skuterów Vespa wspierało działania francuskich wojsk powietrznodesantowych.

Jednoślad okazał się jednak zbyt delikatny do przewożenia ciężkiej pancerzownicy chociaż służył z powodzeniem jako prosty środek lokomocji dla oficerów i podoficerów (po zdjęciu uzbrojenia).

Foto: bbc.com

Ponieważ skuter z działem okazał się niepraktyczny, produkcję zakończono już w 1959 roku, natomiast tuż po zakończeniu działań wojennych pojazd został wycofany z użycia. Tak zakończyła się wojenna przygoda Vespy.

%d bloggers like this: