Przeciwskręt w praktyce. Dlaczego jest tak ważny?

Często słyszymy, że przeciwskręt może w kryzysowej sytuacji na drodze uratować przed wypadkiem. Poniższy film zawiera dokładną analizę zderzenia jednośladu z ciężarówką, którego prawdopodobnie dałoby się uniknąć, gdyby kierujący nie popełnił kilku błędów i zastosował przeciwskręt. Warto obejrzeć cały film do końca.

Zbyt ostre wejście w zakręt zdarzy się wcześniej czy później każdemu motocykliście, a przeciwdziałanie tej sytuacji jest trudne. Co właściwie dzieje się podczas źle wykonanego manewru? Otóż siły odśrodkowe wypychają maszynę z zakrętu. Do tego wpływają negatywnie na równowagę.


Źródło: YT, Motorcycle Counter-steering

Warto przypomnieć, że zakręty należy pokonywać według zasady ZWS, czyli zewnętrzny pas ruchu, wewnętrzny pas ruchu i kolejny raz zewnętrzny pas. Ta technika daje lepszy pogląd na zakręt, korektę i ewentualnie przyhamowanie, zwiększa również margines prędkości na łuku i chroni przed samochodami z naprzeciwka, które ścinają zakręt.

Paradoksalnie, jeśli jest już a późno żeby przyhamować i zmniejszyć prędkość, lepiej tego nie robić w trakcie manewru. W takiej sytuacji należy utrzymywać prędkość lub lekko przyspieszyć, użyć przeciwskrętu, mocniej pochylić maszynę, ale ostrożnie, aby nie zahaczyć podłoża podnóżkami lub kuframi, co może przerwać próbę korekty i spowodować katastrofę.

Foto: ott-motorcycles.ca

Hamowanie w zakręcie jest niebezpieczne m.in. dlatego, że ulega zmianie siła odśrodkowa oddziałująca na motocykl i osłabione zostaje przyczepność kół. Jeśli hamowanie jest jednak niezbędne, można podjąć próbę użycia tylniego hamulca, ale bardzo delikatnie.

%d bloggers like this: