Niezwykły motocykl Megola z 1921 roku na aukcji Bonhams

Jedną z ciekawostek ostatnich transakcji domu aukcyjnego Bonhams był rzadki egzemplarz Megola 650CC z 1921 roku. Cechą charakterystyczną tego motocykla jest napęd za pomocą silnika gwiaździstego zamontowanego w przednim kole.

Foto: bonhams.com

Niezwykły w motocyklach napęd został skonstruowany przez Fritza Cockerella w zakładach Rapp Motorenwerke w Monachium. Pierwotna konstrukcja powstała jeszcze w 1918 roku i była trzycylindrowa, ostatecznie twórcy zastosowali pięć cylindrów. Co ciekawe, początkowo rotacyjny silnik miał zostać umieszczony z tyłu pojazdu.

Foto: bonhams.com

Fabryczna Megola produkowana była w Monachium w latach 1921 – 1925. Ostateczna wersja jednośladu to efekt pracy trzech inżynierów, wspomnianego już Fritza Cockerella, oraz Otto Landgrafa i Hansa Meixnera. Od ich nazwisk pochodzi oryginalna nazwa, która bardziej kojarzy się afrykańską gorączką krwotoczną niż motocyklem z epoki Republiki Weimarskiej.

Foto: bonhams.com

Silnik miał pojemność 640 cm3 i słuszną moc 10 do 14 KM. Megola osiągała maksymalną prędkość 130 kilometrów na godzinę. Motocykl nie posiadał skrzyni biegów ani sprzęgła i z tego powodu nie można było go zatrzymać bez wyłączenia silnika. W 1920 roku, gdy sygnalizacja świetlna stanowiła rzadkość, nie stanowiło to takiego problemu, jak w obecnych czasach.

Foto: bonhams.com

Co ciekawe, Megola była motocyklem na tyle udanym, że odniosła zwycięstwo w Mistrzostwach Niemiec w 1924 roku i zdobyła szereg sportowych tytułów również w kolejnych latach.

Foto: bonhams.com

Egzemplarz wystawiony w domu aukcyjnym Bonhams był wyceniany na 120 do 140 tysięcy funtów, ale ostatecznie został sprzedany znacznie poniżej oczekiwań, dokładnie za 82 140 funtów (ok. 415 600 zł).

%d bloggers like this: