Osiem wskazówek, jak przedłużyć żywotność opon

Dobre opony motocyklowe są drogie, dlatego uzyskanie maksymalnej żywotności przy minimalnej stracie wyjściowych parametrów jest ważne dla każdego motocyklisty. Nowa opona nie oznacza tylko ceny zakupu, ale również pracę związaną z jej wymianą. Jak dbać o ogumienie, żeby długo i dobrze służyło?

Nie oszczędzaj powietrza!

Daj swoim oponom powietrza. Nic nie jest tak ważne dla utrzymania integralności i wydajności opon, jak właściwie ciśnienie. To powietrze, a nie osnowa opony, wspomaga motocykl. Niskie ciśnienie, zwłaszcza w połączeniu z przeładowaniem motocykla, zwiększa ciepło, które przyspiesza zużycie bieżnika oraz niekorzystnie wpływa na prowadzenie i przyczepność. W najgorszym wypadku może to doprowadzić do uszkodzenia struktury opony. Niewielkie nadciśnienie może lekko zmniejszyć przyczepność i dać wrażenie ostrzejszej jazdy, ale w większości przypadków nie zaszkodzi żywotności bieżnika. Pamiętaj jednak, że ciśnienie zawyżone o 20 % może skrócić trwałość opony o ok. 10 tys. kilometrów. Tak przynajmniej uważają specjaliści z Michelin.

Opony powinno się napompować do wartości ciśnienia zalecanych w instrukcji obsługi, zakładając że używasz opon seryjnych. Po zmianie opon warto skontaktować się z producentem i poprosić o informacje odnośnie właściwego ciśnienia dla danego modelu – przynajmniej tak powinno to wyglądać w idealnym świecie. Koniecznie należy przestrzegać wyższych ciśnień w przypadku przewożenia ciężkiego ładunku. I pamiętaj, ciśnienie mierzymy na zimnych oponach!  Odpowiednie napompowane opony to także mniejsze zużycie paliwa.

Planowanie w przód

Miej oko na swoje opony, żebyś nie był zaskoczony, kiedy zostaniesz zaproszony podczas kontroli drogowej przez pana policjanta na dokładniejsze oględziny gum. Dopuszczalne zużycie bieżnika określone przepisami to głębokość 1,6 mm, ale w praktyce należy wymienić oponę wcześniej, ponieważ zużyty bieżnik nie zapewnia odpowiedniego bezpieczeństwa, które przekłada się na osiągi i przyczepność. Zanim problem się pojawi, trzeba mieć plan zastąpienia opon. To nic przyjemnego zauważyć nagle, że opony się skończyły, a na model, który akurat potrzebujesz, trzeba czekać dwa tygodnie albo jest teraz droższy niż oczekiwałeś.

Niektórzy producenci opon i sklepy oferują specjalne zniżki w tracie targów lub imprez, albo na zakończenie/rozpoczęcie sezonu. Na przykład Metzeler oferuje zniżki na początek sezonu za pośrednictwem dealerów, w tej chwili model Roadtec Z8 Interact można zakupić za 465 zł, zamiast 807 zł. Więcej promocji znajdziecie choćby na stronie oponeo.pl w zakładce motocykle.

Przednia i tylna takie same?

Przypomnijmy jeszcze jedną sprawę, niby oczywistą, ale często można odnieść wrażenie, że nie dla wszystkich. Opony motocyklowe najczęściej dzieli się na przednie i tylne. Przeznaczenie opony ustala jej producent – bezwzględnie należy się poddać tym zaleceniom. To ma olbrzymi wpływ na zachowanie motocykla, a więc i na bezpieczeństwo motocyklisty.

Opony tylne i przednie różnią się od siebie i mogą być wykonane z różnych mieszanek gumowych. Dlaczego? Odpowiedzialne są one za różne grupy osiągów, np. opony przednie przyjmują na siebie większość siły hamowania. Z kolei tylne przenoszą na drogę moc maszyny. I jeszcze jedno, jeśli wymienisz przednią oponę, większość producentów opon twierdzi, ze tylna powinna zostać zastąpiona w tym samym czasie ze względu na ryzyko niestabilności.

Gwałtowne hamowanie

Gwałtowne hamowanie szybko zużywa opony. Oczywiście trzeba ćwiczyć również awaryjne sytuacje, ale podczas normalnej jazdy nie potrzebujesz heblować opon i generować siwego dymu. Nie mówiąc już o paleniu gumy z premedytacją, co może daje chwilową podnietę i uwagę postronnych widzów, ale na koniec widzowie wracają do jedzenia kiełbasy lub rozmów, a ty zostajesz ze zjechaną gumą i zasyfionym motocyklem. To żadna chwała.

Zawory i kaptury

Mały drobiazg, o którym często zapominamy. Elementy składowe zaworów robione są z gumy, a zatem są tak samo podatne na zużycie i uszkodzenia. Przy dużych prędkościach, pęknięty lub uszkodzony zawór może się wygiąć pod działaniem siły odśrodkowej i doprowadzić do ujścia powietrza. Kapturek zaworu też jest ważny. To tak naprawdę uszczelka, która ponadto utrzymuje wnętrze zaworu w czystości. Sprawdzaj stan zaworu i kapturka. To także wydłuża okres eksploatacji opony.

Stare opony…

Przy wymianie opon należy postępować zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, natomiast żywotność gum uzależniona jest od tak wielu czynników, że trudno określić ją raz na zawsze i w każdym przypadku. To niemożliwe. Normalne użytkowanie też wpływa na proces starzenia. Czynnikami destrukcyjnymi jest ozon zawarty w powietrzu, utlenianie, promieniowanie słoneczne oraz zwykłe starzenie mechaniczne.

Większość organizacji i firm zaleca, aby nawet właściwie używana i zachowująca parametry opona została wymieniona maksymalnie po 10 latach użytkowania. Opona nieużywana traktowana jest jako nowa jeśli nie jest starsza niż 24 miesiące, co oczywiście nie oznacza, że 3-4 letnie nie nadają się do założenia.

Mydło i woda

Większość instrukcji producentów zwraca uwagę na to, że do utrzymania i zachowanie wyglądu opony wystarczy łagodne mydło i woda. Duża część środków chroniących opony w praktyce może prowadzić do usuwania olejów z gumy, co prowadzi do przedwczesnego pękania i pogorszenia właściwości gumy. Tak samo dbaj o to, żeby na oponie nie znalazł się smar z łańcucha, płyn hamulcowy lub benzyna. Jeśli tak się stanie, zetrzyj substancje jak najszybciej.

Nietypowe zachowanie?

Złe zachowanie motocykla sprawia zazwyczaj, że szukamy problemu w zawieszeniu, kierownicy, silniku, a problem może być gdzie indziej. Zwracaj uwagę na nietypowe zachowania i zjawiska w rodzaju wibracji, nadmiernego hałasu lub ściągania motocykla. Wystąpienie któregoś z nich może być związane z oponami, dlatego poza osobistą inspekcją warto co jakiś czas oddać motocykl do przeglądu specjalistom i poprosić o sprawdzenie ogumienia.

%d bloggers like this: