Koniec z uszkodzeniami bocznych ścianek naszych opon?

Boczne uszkodzenie opony nie zdarza się tak często jak przebicie bieżnika, który stanowi ponad 80 proc. wierzchniej części opony. Nieco częściej dochodzi do uszkodzenia tzw. barku, czyli części opony między czołem bieżnika a ścianą boczną, która pracuje przy pokonywaniu zakrętów.

Mimo wszystko awaria może przytrafić się każdemu, a w przypadku uszkodzenia boku opony najczęściej jesteśmy skazani na wymianę gumy, co oznacza przecież spory wydatek, nie mówiąc o niebezpieczeństwie, o ile nie zauważymy uszkodzenia.

Foto: WHEELS.ca

Firma Nokian Tyres opracowała technologię, która wyruguje tego typu problem. Chodzi o aramidowe ściany boczne, które zapewniają nieosiągalną dotychczas wytrzymałość i ochronę w trakcie jazdy.

Syntetyczne włókno aramidowe jest częścią mieszanki, z której powstaje opona i wzmacnia jej boczne ściany. Zastosowane tego materiału zwiększa odporność na przecięcia i uderzenia. Dzięki użyciu włókna amidowego, ostre kamienie, krawężniki i inne tego typu niespodzianki, nie będą już tak groźne dla naszych opon.

Na razie technologia będzie rozwijana w oponach samochodowych, ale zapewne szybko trafi również do motocykli.

Warto dodać, że z grupy polimerów, do której należą aramidy, produkuje się m.in. kamizelki kuloodporne, warstwy zabezpieczające w ubraniach strażaków, kierowców rajdowych i astronautów. Powstają z nich również… maszty jachtów. Do najbardziej znanych aramidów zalicza się Kevlar, Twaron i Nomex.

%d bloggers like this: