Čezeta 506 będzie przebojem?

Čezeta 506 to nowy skuter elektryczny zbudowany z wykorzystaniem ponadczasowego i uwielbianego wariantu 501 i 502, które powstały w latach 50. i 60. ubiegłego wieku. Ciekawą cechą tej konstrukcji jest nadwozie samonośnie, dzięki czemu wyeliminowano podział na ramę oraz karoserię.

Čezeta była jednym ze sławnych przebojów czechosłowackiego eksportu i ikoną stylu, której nie zagrażały homogeniczne skutery z Włoch i Francji, będące zresztą znacznie droższe. Niespotykaną cechą modeli 501 i 502 był zbiornik paliwa zamontowany nad przednim kołem, co umożliwiło wygospodarowanie sporej przestrzeni bagażowej pod siedzeniem.

Čezeta 506. Foto: cezeta.com

Przeciwnicy tej konstrukcji żartowali, że czechosłowacka fabryka właściwie wyprodukowała jeżdżącą bombę, której zapalnik stanowi instalacja elektryczna przedniej lampy. W rzeczywistości patent się sprawdził i w historii modeli 501 oraz 502 nie zanotowano incydentów powiązanych z tym rozwiązaniem technicznym.

Nowa Čezeta 506 w przeciwieństwie do swoich przodków nie ma silnika spalinowego, co oznacza oczywiście, że zniknął także nietypowo umiejscowiony zbiornik na paliwo. Napęd skutera stanowi bezszczotkowy, trójfazowy silnik zainstalowany w tylnej piaście połączony z 5-10 kWh akumulatorem litowym LiFePO4 (ten sam typ używany jest w samochodach Tesli).

Čezeta 506. Foto: cezeta.com

Charakterystyczna dla technologii LiFePO4 jest bardzo długa żywotność ogniw. Po dwóch tysiącach cykli akumulator ciągle zachowuje około 80 % pojemności. Tak jak ogniwa Li-ION, również te nie posiadają efektu pamięci. Charakteryzują się dużą gęstością energetyczną oraz dużą pojemnością przy wysokich prądach ładowania i rozładowania.

Zasięg Čezety 506 to około 150 kilometrów, natomiast osiągana prędkość mieści się w zakresie od 90 do 110 kilometrów na godzinę. Warto zaznaczyć, że zasięg i prędkość maksymalna zależy również od użytkowania i ustawień, których dokonujemy za pomocą aplikacji na smartfon. Program pozwala wybrać ustawienia zasilania, sprawdzić aktualny zasięg a nawet odtwarzać muzykę na pokładowych głośnikach za pośrednictwem Bluetooth.

Historyczna Čezeta 501 z 1959 roku. Foto: cezeta.com

506 wyposażono również w gniazdko sieciowe umożliwiające użycie go, jako źródła zasilania. Ładowarka działa w zakresie od 110V do 240V i od 6A do 16A. Sprzedaż Čezety 506 ruszyła pod koniec ubiegłego roku. Na tej stronie można poznać pozostałe szczegóły konstrukcji, a nawet kupić skuter z dostawą do domu.

%d bloggers like this: