Milwaukee-Eight. Dziesięć różnic w nowym silniku Harleya-Davidsona

Nowy silnik Harleya ma być lepszy, silniejszy, wydajniejszy, a nawet piękniejszy. Ale co konkretnie poprawiono lub ulepszono?

„Podstawą naszych działań było badanie opinii klientów z każdego zakątka świata” – powiedział Scott Miller, wiceprezes Styling & Product Development Operations. „Fani i wielbiciele marki poprosili nas, abyśmy zaprojektowali silnik, poprawiając wrażenia z jazdy pod każdym względem. Jednocześnie mieliśmy pozostać wierni naszej spuściźnie i uszanować elementy określające V-twina Harleya-Davidsona. To było naprawdę duże wyzwanie” – dodał Miller.

Foto: Harley-Davidson
Foto: Harley-Davidson

Nowy Milwaukee-Eight trafił w ramy wszystkich modeli Harley-Davidson Touring 2017 oraz Trike. Silnik udostępniono w dwóch pojemnościach i trzech wariantach. Pierwszy to Milwaukee-Eight 107 (1753 cm3) w wersji chłodzonej olejem, który zamontowano w modelach Street Glide, Street Glide Special, Road Glide, Road Glide Special, Electra Glide Ultra Classic, Road King, Freewheeler.

Następny, czyli Twin-Cooled Milwaukee-Eight 107 (1753 cm3) w wariancie chłodzonym cieczą, trafił do Ultra Limited, Ultra Limited Low, Road Glide Ultra, Tri Glide Ultra. Trzecia konstrukcja to Twin-Cooled Milwaukee-Eight 114 (1868 cm3) chłodzony cieczą. Ten silnik wylądował w CVO Limited, CV Street Glide. Modele Dyna i Softail dalej będą wyposażane w Twin Cam.

Foto: Harley-Davidson
Foto: Harley-Davidson

Nowy Milwaukee-Eight wizualnie wciąż prezentuje się klasycznie, z dwoma gigantycznymi cylindrami V rozchylonymi pod kątem 45 stopni. Według Alexa Bozmoskiego, odpowiedzialnego za projektowanie nowych układów napędowych, silnik zachowuje charakterystykę, która jest dziedzictwem Big Twina, ale jednocześnie oferuje coś więcej. Lista głównych modyfikacji wygląda następująco.

1. Moc

Każdy z silników Milwaukee-Eight produkuje 10 proc. więcej momentu obrotowego i 11 proc. wyższe przyspieszenie niż w Twin Cam. Czterozaworowe głowice zwiększają przepływ wlotu i wydechu o 50 proc.

2. Spalanie

Podwójne świece zapłonowe dla każdego cylindra przyczyniły się do bardziej efektywnego spalania. Pojedynczy łańcuch rozrządu jest lżejszy, mniej skomplikowany mechaniczne, generuje mniejsze tarcie i hałas.

3. Poprawiona ekonomia

Zwiększenie wydajności spalania wpłynęło na oszczędność spalania. Spalanie jest mniejsze średnio o 11 proc. w zależności od pojemności skokowej i modelu. Oczywiście koresponduje to z odpowiednim wzrostem zasięgu.

4. Wyważenie

Znacznie poprawiono wyważenie silnika, który w nowej wersji generuje aż 75 proc. mniej drgań na biegu jałowym i równie niewiele podczas jazdy po autostradzie. Ale czy to na pewno dobrze?

5. Ładowanie

Wydajność ładowania na biegu jałowym zwiększono o 50 proc. Dzięki temu cała lista akcesoriów, nie tylko oświetlenie, ale też system audio lub podgrzewania, ma dość prądu w każdych warunkach i sytuacji.

6. Prędkość

Milwaukee-Eight ma taką samą masę co silniki, które zastępuje, więc dodatkowa moc przyczynia się bezpośrednio do poprawy wydajności i przyspieszenia. Milwaukee-Eight 107 zyskuje 11 proc. w przedziale od 0 do 100 km/h i 11 proc szybciej w przedziale 100-130 km/h na najwyższym biegu w porównaniu do Twin Cam Hight Output 103. Wersja Milwaukee-Eight 114 przyspiesza o 8 proc. w przedziale 0 do 100 km/h na godzinę i 12 proc. szybciej w zakresie 100-130 km/h w porównaniu do Twin Cam 110.

7. Mniej ciepła

Lepszy komfort cieplny dla kierowcy i pasażera z powodu zmniejszonej absorpcji oraz zwiększonego odprowadzania ciepła. Przeprojektowano także układ wydechowy. Każdy silnik Milwaukee-Eight posiada plan precyzyjnego chłodzenia w oparciu o specyficzne wymagania danego modelu motocykla, z wykorzystaniem ukierunkowanego przepływu oleju lub cieczy chłodzącej wokół najgorętszych obszarów głowic cylindrów.

Nowy czujnik spalania dla każdego cylindra umożliwia bardziej precyzyjną kontrolę układu. Wydechy i katalizator zostały przeniesione w taki sposób, aby ciepło promieniowano poza pasażerem. Zmniejszono też prędkość obrotową bez obciążenia z 1000 rpm do 850 rpm.

8. Lepsze dopasowanie

Chodzi między innymi o węższą pokrywę filtra powietrza. Nowy układ zapewnia większą przestrzeń na nogi kierującego, a to z kolei skraca dystans stóp do asfaltu. Pewniejsza pozycja podczas wymuszonych postojów, na przykład na światłach, to mniejsze zmęczenie kierującego i zminimalizowane ryzyko przypadkowej wywrotki. Wszystkie modele Milwaukee-Eight są wyposażone w system zmniejszający siłę potrzebną do obsługi sprzęgła o 7 proc.

9. Niezawodność

Zoptymalizowane konstrukcji obudowy i ulepszone elementy układu napędowego w celu wyeliminowania zakłóceń mechanicznych. Mówiąc inaczej silnik powinien być jeszcze bardziej niezawodny. Oczywiście spełnia światowe normy hałasu i emisji spalin, ale Harley zapewnia, że pozostał przy charakterystycznym huku wydechu wprawiającym w rezonans każdą komórkę ciała motocyklisty.

10. Nowy styl

Brad Richards (Harley-Davidson Director of Styling) porównuje wygląd silnika do olimpijskiego pływaka o szczupłym pasie, ale szerokich plecach i muskularnych ramionach. Taki jest właśnie Milwaukee-Eight.

Jest dobrze?

Czy dziewiąty Big Twin jest rzeczywiście tak wspaniały? Wielu wielbicieli marki Harley-Davidson krytykuje nowe rozwiązani i wskazuje, że inżynierowie z Milwaukee za bardzo spoglądają w kierunku topowych modeli motocykli z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Foto: Harley-Davidson
Foto: Harley-Davidson

O sile Harleya-Davidsona nigdy nie stanowiła prędkość, gładka praca silnika, czy takie niuanse jak spłaszczona pokrywa filtra powietrza. Te motocykle były toporne, ciężkie i warczały na cały świat. Jeśli je tego wszystkiego pozbawić, to co pozostanie? Czy to będzie gładki, grzeczny, przyjemny, gotowy do niedzielnej przejażdżki kanapowiec?

Harley uważa, że wszystkie zmiany uprzyjemnią podróż i zminimalizują niewygody. To pięknie, ale jeśli ma być tak komfortowo i bezproblemowo, to przecież wcale nie trzeba kupować Harleya. Takich przyjaznych motocykliście modeli są dziesiątki. Czy Harley-Davidson rzeczywiście powinien się do nich upodabniać?

Jeden komentarz

  1. potezne silniki mam nadzieje ze narobia sporo huku 🙂

%d bloggers like this: