Ewolucja kasków na przestrzeni 100 lat. Zobacz początki

Wyścigi to niebezpieczny sport, dlatego kwestia kasku ma tak duże znaczenie dla kierowców. Poniższy film zawiera skróconą historie kasków, poczynając od początku zeszłego wieku. Warto obejrzeć.

Co prawda nagranie dotyczy kasków używanych w wyścigach Formuły 1, ale ewolucja modeli motocyklowych przebiegała w zbliżony sposób. Pierwsze egzemplarze przypominają nieco dzisiejsze czapeczki dla niemowlaków. Ich funkcja ograniczała się właściwie do ochrony przed uderzeniami much i innych owadów.

The Evolution of Racing Helmets. Źródło: YT, Donut Media
The Evolution of Racing Helmets. Źródło: YT, Donut Media

Bawełniane czepki dość szybko ewoluowały do solidniejszych modeli skórzanych, które jednak nadal stanowiły iluzoryczną ochronę w razie ewentualnego wypadku. Dopiero twarde skorupy i pierwsze gogle okazały się prawdziwą rewolucją, chociaż ze względu na kiepski materiał, ówczesne kaski po prostu rozpadały się od uderzenia. Rewolucja miała miejsce w połowie latach 60. ubiegłego wieku, kiedy DuPont opracował ognioodporny, solidny materiał meta-aramid o nazwie Nomex.

W latach 70. kierowcy jeździli już w kaskach zamkniętych, które zyskały również specjalny kołnierz chroniący przed brudem i innymi niespodziankami, natomiast pod koniec następnej dekady do użytku weszły systemy komunikacyjne.


The Evolution of Racing Helmets. Źródło: YT, Donut Media

Lata 90. to przede wszystkim koncentracja na aerodynamice, mniejszej wadze i nowych szybkach z systemem visor tear-off, czyli złożonych z jednorazowych warstw, które można zrywać, kiedy zabrudzenia ograniczają widoczność. Niegdyś zużyte warstwy można było wyrzucać bezpośrednio na tor, obecnie muszą zostać w bolidzie lub zostają usunięte w pit stopie.

Aktualne kaski F1 są wykonane główne z połączenia włókna węglowego i Kevlaru, aby utrzymać niską wagę do 1250 gram, ponadto zapewniają doskonałą ochronę kierowcy. Kaski motocyklowe mają podobną konstrukcję, model AGV Pista, w którym jeździ Valentino Rossi wazy 1250 gram, charakteryzuje się doskonałą wentylacją, ma opracowane strefy zgniotu i solidny wizjer 3,3 mm grubości wyposażony w system blokujący otwarcie w razie upadku. Do tego dochodzi kosmiczna aerodynamika.

%d bloggers like this: