Rejestracje motocykli i motorowerów w lipcu. Jest lepiej? Niekoniecznie…

Są już dane z najnowszej analizy PZPM na podstawie danych CEP (MSW). W lipcu 2016r. zarejestrowano 5 875 nowych jednośladów. To aż o 14,5% (999 sztuk) więcej niż w lipcu ubiegłego roku. W porównaniu z czerwcem 2016 zarejestrowano jednośladów mniej o 11,8% (789 szt.). Do obserwowanego spadku przyczyniły się zarówno motocykle (-14,7%) jak i motorowery (-14,4%). Motocykli zarejestrowano 2 446 a motorowerów 3 429.

BMW Motorcycle, Berlin Plant. Foto: YT, Cars
BMW Motorcycle, Berlin Plant. Foto: YT, Cars

Rynek używanych jednośladów zanotował spadek o 15,8% do poziomu 7 412 sztuk. Używanych motorowerów zarejestrowano 1 363 (-24,8% r/r), a motocykli 6 049 (-13,5% r/r).

Jeśli chodzi o motocykle, w lipcu zarejestrowano 2 446 nowych motocykli, -14,7% mniej niż przed rokiem oraz 20,5% mniej niż w czerwcu.

Romet liderem

Od początku roku zarejestrowano 15 683 nowe motocykle. Jest to mniej o 6,1% niż w analogicznym czasie przed rokiem. W tym okresie najlepszą sprzedaż miał ROMET MOTORS. Zarejestrował on 2 935 sztuk (-22,6% r/r). Jego udział w rynku zmniejszył się o 4 pkt. proc. do 18,7%.

Na drugim miejscu podobnie, jak przed rokiem znajduje się JUNAK (2 376 szt.). Spadek jego sprzedaży wyniósł 25,6%, a udział zmniejszył się o 4 pkt. proc. do 15,1%.

Trzecia na podium Yamaha (1 468 sztuk) zanotowała minimalną stratę (-14 sztuk r/r), przy czym zwiększyła nieznacznie udział do 9,4%. W pierwszej 10. marek największym wzrostem rejestracji może pochwalić się czwarty w klasyfikacji ZIPP, który zarejestrował 81% więcej motocykli niż przed rokiem.

125 cm3 pojemności i spadek

W ostatnim miesiącu, podobnie jak w maju i czerwcu, 125-tki odzyskały trochę pola, które wcześniej w tym roku, oddały motocyklom o większych pojemnościach. Po siedmiu miesiącach 2016 roku zajmują 69,5% rynku, czyli o 3,8pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 10 897, czyli mniej o 11% r/r. Prym w tej klasie wiodą ROMET MOTORS z 25,3% udziałem i JUNAK z 21,7% udziałem, nieco dalej za nimi ZIPP (8,4% udział).

Wyniki maszyn powyżej 750 cm3. Kto przewodzi?

Następne pod względem popularności w tym roku są maszyny o pojemności silnika pow. 750 cm3. Zajęły 17,1% i przybyło ich 2 685 szt., czyli o 12% (288 sztuk) więcej niż rok temu. Ich udział wzrósł o 2,7pp. Kolejność marek w tym segmencie: BMW (32% udz. w segmencie) z dużą przewagą nad HARLEY-DAVIDSON (15,8% udz.) i YAMAHA (14,4% udz.). Wszystkie te marki osiągnęły wzrost w tej kategorii, przy czym BMW umiarkowany (+5,5%), Harley-Davidson bardziej dynamiczny (10,4%) a Yamaha była najszybsza. Osiągnęła tempo +38,4% i podniosła swój udział o 2,7 pkt. proc. zbliżając się wyraźnie do drugiego w tej grupie Harleya-Davidsona.

Foto: www.pzpm.org.pl
Foto: www.pzpm.org.pl

Motocykle z silnikami od 500 do 750cc, które zajęły 6,3% rynku, osiągnęły 994 nowych rejestracji i wzrost o 4,2%. Dominującą pozycję i 32% udziału ma tu YAMAHA. Następne maszyny od 250cc do 500cc z udziałem 4,2% w całym rynku, urosły o 6,8%. Przybyło ich 662szt. Wśród nich wyróżnia się KTM z 30% udziałem. Najmniej liczne są motocykle z silnikami od powyżej 125 do 250cc. Zarejestrowano ich w tym okresie 435 sztuk (-8,8%).

Street bike i big scootery najpopularniejsze

Pojazdy typu STREET zdecydowanie przewodzą sprzedaży nowych motocykli. W pierwszym półroczu stanowiły 46,1% rynku. Było to 3,9pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 7 224 (-13,5% r/r). Na pierwszym miejscu znajduje się JUNAK (1774), który sprzedał w tym segmencie tylko 3 motocykle więcej niż ROMET MOTORS. Obie marki zanotowały duże spadki w tym segmencie, odpowiednio -20,1% i -36%. Trzecia Yamaha zwiększyła sprzedaż o 11,7% do 774szt.

Foto: www.pzpm.org.pl
Foto: www.pzpm.org.pl

Drugim najpopularniejszym segmentem i zarazem drugim, który odnotował spadek rejestracji (-12,6% r/r) są BIG SCOOTERY. Zarejestrowano ich 3 410 z czego największa część przypada na motocykle marki ZIPP (525 szt.), który lekko odskoczył konkurencji. HONDA wydała 480, a KYMCO 471 dużych skuterów. Z tej trójki tylko marka Kymco odnotowała spadek sprzedaży w tym segmencie. Kolejny segment pod względem udziału w rynku (12,4%, 1 947 sztuk) to CHOPPER & CRUISER, w którym odnotowano nieduży spadek (55 sztuk) w porównaniu z rokiem ubiegłym. Duże wzrosty zanotowano w kategoriach ON/OFF i TOURIST, odpowiednio +37,8% i +24,6%.

Rejestracje motocykli używanych

Od stycznia do lipca br. zarejestrowano 40 794 używane motocykle. Spadek w tej grupie wyniósł 4,7%. Trójka najpopularniejszych marek w tej części rynku to niezmiennie: HONDA (10 511 szt.; -6,8% r/r), YAMAHA (8 860; -4,7% r/r) oraz SUZUKI (3 037; -8,8% r/r).

Sprzedaż motorowerów traci impet

Rejestracje nowych motorowerów osiągnęły w lipcu poziom 3 429 sztuk. Jest to najniższy wynik lipca od 2005 roku. Od początku roku zarejestrowano 15 930 szt. tych pojazdów (-20% r/r).

Foto: www.wsj.com
Foto: www.wsj.com

W rankingu marek na czele ROMET MOTORS (5 056 szt.), którego sprzedaż spadła o 33,2%. Udział tej marki stopniał do 32%, gdy przed rokiem przekraczał 38%. Następny jest ZIPP (3 327, +4,3% r/r), a za nim JUNAK (2 617, -15,6%). W pierwszej dziesiątce znajdują się marki, których sprzedaż w analogicznym okresie ubiegłego roku była symboliczna albo zerowa (JONWAY, BARTON i TORQ).

Od stycznia do lipca zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 6 827 (-21,5% r/r) używanych motorowerów. Pierwsza trójka marek, podobnie jak w przypadku motocykli używanych, nie zmienia się. Znajdują się w niej: PEUGEOT (1 101, -13,7% r/r), PIAGGIO (824, -13,3% r/r) oraz YAMAHA (584, -27,8% r/r).

Źródło: pzpm.org.pl

%d bloggers like this: