Jedziesz w trasę? Weź apteczkę! Ale co ma być środku?

Posiadanie apteczki nie jest obowiązkowe, chociaż przepisy określają, że w niektórych pojazdach obowiązek taki występuje, np. w tych, które służą do nauki jazdy. Warto jednak pamiętać o tym, że jeżeli kierowca posiada takie wyposażenie a ponadto potrafi z niego skorzystać, zwiększa prawdopodobieństwo, że osoba poszkodowana przeżyje.

Foto: bmw-motorrad-store.de
Foto: bmw-motorrad-store.de

Prawo nakazuje udzielenia pierwszej pomocy w razie wypadku, więc przydatność apteczki jest bezdyskusyjna. Ponieważ brak jest polskiej normy dotyczącej składu apteczki, część krajów Europy korzysta z norm niemieckich, a konkretni DIN 12167 dla kierujących jednośladami.

Apteczka ma najczęściej wymiary 150 x 100 x 50 mm i może być mocowana na przykład do ramy motocykla. Zawartość zgodna z normą jest następująca:

2 x rękawiczki jednorazowe,
1 x plaster samoprzylepny rolka 5 m x 2,5 cm,
14 x zestaw plastrów opatrunkowych,
1 x opatrunek indywidualny M,
1 x opatrunek indywidualny G,
1 x koc ratunkowy 210 cm x 160 cm (folia NRC),
1 x chusta opatrunkowa 60 cm x 80 cm,
1 x nożyczki 14,5 cm,
2 x chusteczka nasączona,
1 x instrukcja pierwszej pomocy wraz z wykazem telefonów alarmowych.

Warto pamiętać jeszcze o jednym. Wyposażanie apteczki o dodatkową zawartość, np. leki, może okazać się bardzo ryzykowne. W kryzysowej sytuacji, jaką jest na pewno wypadek, ktoś może w dobrej wierze podać zawartość fiolki poszkodowanemu, a lek okaże się w danej sytuacji szkodliwy. Zła będzie dawka, działanie, itd. Nie należy zatem kombinować z zawartością, ale apteczkę posiadać zdecydowanie warto.

 

%d bloggers like this: