Powolny wzrost rejestracji jednośladów w Polsce

Najnowsze analizy PZPM na podstawie danych CEP wskazują na powolny wzrost rejestracji jednośladów w Polsce. W maju 2016r. zarejestrowano 6 121 nowych jednośladów, 10,2% mniej niż w maju ubiegłego roku. W kwietniu i marcu spadki wynosiły odpowiednio 12,6 i 31,8%. Można więc powiedzieć, że tempo spadku liczby rejestracji maleje. Niższy majowy wynik obserwowaliśmy ostatnio w 2005 roku.

statystyki_001

Motocykli zarejestrowano 3 016 (-6,1% r/r) a motorowerów 3 105 (-13,8%). Dla motorowerów był to najsłabszy maj od 2005 roku. W grupie motocykli mimo, że wynik był słabszy niż rekordowy rezultat sprzed roku, to ciągle jest on prawie 3 razy wyższy niż średnia sprzedaż w maju z lat 2005-2014.

W maju pierwszy raz w tym roku motorowerów sprzedano więcej niż motocykli. Od stycznia do kwietnia motocykle przejęły pozycję lidera sprzedaży wśród jednośladów, jednak od stycznia 2005 roku, czyli odkąd PZPM monitoruje rynek, aż do grudnia 2015 w każdym miesiącu, to motorowerów rejestrowało się więcej niż motocykli. Jest to więc powrót do „normalnej” sytuacji na polskim rynku.

Rynek używanych jednośladów był w maju br. stabilny. Zarejestrowano 8 991 szt. co oznacza minimalny wzrost w porównaniu z majem roku ubiegłego (+1,4%). Motorowerów zarejestrowano 1 254 (-21,7% r/r), a motocykli 7 737 (+6,5% r/r).

Jeśli chodzi o motocykle, w maju br., podobnie jak w kwietniu, nie udało się dogonić ubiegłorocznych rekordowych wyników. 3 016 zarejestrowanych nowych motocykli, to o 196 (-6,1%) mniej niż przed rokiem. W ostatnim miesiącu przybyło o 11,6% mniej motocykli niż w kwietniu br., który z dużym prawdopodobieństwem pozostanie najlepszym miesiącem tego roku.

Rejestracje motocykli w maju na przestrzeni lat. Źródło: PZPM
Rejestracje motocykli w maju na przestrzeni lat. Źródło: PZPM

Od początku roku zarejestrowano 10 160 nowych motocykli. Jest to mniej o 6,6% niż w analogicznym czasie przed rokiem. Skumulowaną, najlepszą sprzedaż w okresie od stycznia do maja miał ROMET MOTORS. Zarejestrował 1 868 sztuk (-28,5% r/r) i chociaż utrzymał pierwsze miejsce sprzed roku to jego udział w rynku stopniał o 5,6pp do 18,4%. Na drugim miejscu podobnie, jak przed rokiem znajduje się JUNAK (1 490 szt.).

Spadek jego sprzedaży wyniósł 26,2%, a jego udział skurczył się o 3,9pp do 14,7%. Zmniejszył jednak dystans do lidera, od którego po maju br. dzieli go 378 pojazdów a w analogicznym czasie ub.r. były to 593. Trzecia na podium Yamaha (939 sztuk) zanotowała małą stratę (-5,2%).

W pierwszej 10. marek największym wzrostem rejestracji może pochwalić się piąty (szósty przed miesiącem) w klasyfikacji ZIPP. Liczba rejestracji tej marki wzrosła ponad 2 krotnie.

W odniesieniu do pojemności silnika ostatnim miesiącu 125-tki odzyskały trochę pola, które wcześniej w tym roku, oddały motocyklom o większych pojemnościach. Po pięciu miesiącach 2016 roku zajmują 66,9% rynku, czyli o 4,7pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 6 800, czyli mniej o 12,6% r/r, a prym w tej klasie wiodą ROMET MOTORS i JUNAK a nieco dalej za nimi ZIPP.

Pierwsze rejestracje nowych motocykli sty-maj 2016 wg pojemności silnika. Źródło: PZPM

Następne pod względem popularności od początku roku były maszyny o pojemności silnika pow. 750cc. Zajęły 18,9% i przybyło ich 1 923 szt., czyli o 13,7% (232 sztuki) więcej niż rok temu. Ich udział wzrósł o 3,3pp. Kolejność marek w tym segmencie: BMW (34% udz. w segmencie) z dużą przewagą nad HARLEY-DAVIDSON (17% udz.) i YAMAHA (13% udz.).

Wszystkie te marki osiągnęły tu dwucyfrowy wzrost. Motocykle z silnikami od 500 do 750cc, które zajęły 6,5% rynku, osiągnęły 662 nowych rejestracji i wzrost o 3%. Dominującą pozycję i 32% udziału ma tu YAMAHA. Następne maszyny od 250cc do 500cc z udziałem 4,6% w całym rynku, urosły o 10,7%. Przybyło ich 467szt. Wśród nich wyróżnia się KTM z 33% udziałem.

Źródło: PZPM

%d bloggers like this: