Skąd się wzięły nazwy BMW, Ducati, Piaggio, Suzuki i Honda?

Większość obecnie wiodących firm motocyklowych wcale nie zaczynała od produkcji motocykli, ale zupełnie innego asortymentu, np. Yamaha wyprodukowała pierwsze w Japonii pianino, a firma pana Suzuki budowała krosna tkackie.

W tekście pt. „Skąd się wzięły nazwy firm motocyklowych?” przyglądaliśmy się źródłom nazw Kawasaki, DKW, KTM, NSU i Indian. Oto kolejna wielka piątka.

Z premedytacją nie uwzględniliśmy w zestawieniu Harleya-Davidsona, bo chyba każdy zna historię o tym, jak pewnego pochmurnego poranka w styczniu 1901 roku William Sylvester Harley i Arthur Davidson przymocowali silnik do ramy rowerowej. Oto równie wielkie marki, chodź żadna z nich nie pochodzi z kontynentu amerykańskiego.

Piaggio

Nazwa jednej z najsłynniejszych włoskich marek wywodzi się od trzech braci Piaggio, chociaż to najmłodszy Enrico Piaggio pierwszy otworzył fabrykę, wówczas związaną z przemysłem morskim (1882 r.). Dwa lata później Rinaldo Paggio uruchomił swoją firmę Piaggio & C, która od 1889 roku działała w sektorze kolejowym. Pierwsze lata produkcji Piaggio obejmowały wyposażenie statków i okrętów, a następnie wagonów kolejowych, lokomotyw i tramwajów oraz wozów dostawczych.

MP5 Paperino 1943. Foto: Piaggio

W okresie I Wojny Światowej firma zajęła się konstruowaniem samolotów, w tym wodnopłatów. Bodajże najsłynniejszym modelem był czterosilnikowy bombowiec Piaggio P108, który występował zarówno w wersji cywilnej jak i wojskowej.

Spotkanie z branżą motoryzacyjną nastąpiło dopiero sześćdziesiąt lat po założeniu firmy, w 1943 roku. Warto dodać, ze obecnie w skład Piaggio Group wchodzą inne słynne marki, np. Aprilla, Moto Guzzi, Gilera i Derbi.

Suzuki

Micho Suzuki miał 20 lat, kiedy w 1909 roku założył swoją pierwszą firmę zajmującą się sprzedażą krosien tkackich. Suzuki był bardzo pomysłowym i przedsiębiorczy człowiekiem, który dość szybko sam zaczął budować i ulepszać krosna. W 1929 roku stworzył zupełnie nowy typ maszyny tkackiej, która cieszyła się olbrzymim wzięciem również poza granicami Japonii. Suzuki opracował przeszło 120 patentów, natomiast przemysłem motoryzacyjnym zainteresował się dopiero po II Wojnie Światowej.

Suzuki Power Free E-1 E1 '52 -52. Foto: suzukicycles.org
Suzuki Power Free E-1 E1 ’52 -52. Foto: suzukicycles.org

Pierwszym jednośladem Suzuki był rower z silnikiem spalinowym o bardzo niejapońskiej nazwie „Power Free”. Tani i prosty motorower trafił do sprzedaży w 1952 roku. Był to dwusuw z silnikiem 36 cm3, który umożliwiał jazdę z silnikiem lub bez, za pomocą samych pedałów.

Obecnie Suzuki produkuje również silniki elektryczne, generatory prądotwórcze i słynne silniki zaburtowe oraz instrumenty medyczne. Do Suzuki należą również prawa do słynnych organów Hammonda, które niegdyś zastąpiły organy piszczałkowe w kościołach USA.

Honda

Podobnie jak inne słynne japońskie marki nazwa firmy wywodzi się od nazwiska jej założyciela – Soichiro Hondy. Młody Honda pomagał ojcu w naprawie rowerów, ale bardzo szybko, bo zaledwie w wieku 15 lat, opuścił dom rodzinny i znalazł prace w warsztacie samochodowym. W 1927 roku właściciele warsztatu Ar Shokai, widząc zaanagażowanie Hondy, zaproponowali mu, żeby założył własną filię firmy w rodzinnym mieście, na co przystał.

Pomysłowy Japończyk już dwa lata później opatentował metalowe szprychy własnego pomysłu. O tym, jak uparty był Honda, świadczy fakt, że kolejnym wynalazkiem, własnego pomysłu pierścieniami tłokowymi, próbował zainteresować Toyotę. Znakomita już wówczas firma odrzuciła projekt Japończyka, jako niespełniający jej standardów. Przez dwa lata Soichiro dopracowywał koncepcję i ostatecznie podpisał kontrakt z Toyotą, a kilka lat później sprzedał potentatowi technologię produkcji pierścieni tłokowych.

Honda Dream Type-D 1960. Foto: bestcarinf.com
Honda Dream Type-D 1960. Foto: bestcarinf.com

Pierwszy motorower Hondy powstał w 1947 roku, natomiast motocykl o nazwie „Dream D” i pojemności 98 cm3 wyprodukowany został w 1949 roku. Sukces był ogromy, już dwa lata później Honda otwiera kolejne dwie fabryki i konstruuje pierwszy samochód.

Ducati

W 1922 roku zaledwie dziewiętnastoletni student fizyki Adriano Ducati przeprowadzał serię eksperymentów w zakresie wciąż nowego medium, jakim było radio i jego praktyczne zastosowanie. Piętnastego stycznia 1924 roku udało mu się za pomocą samodzielnie zbudowanego urządzenia nawiązać łączność radiową ze Stanami Zjednoczonymi. Było to w owym czasie nadzwyczajne wydarzenie.

To początek wielkiej przygody Ducati. Kiedy Bruno Cavalieri Ducati, Adriano Ducati i Marcello Ducati zakładali swoją firmę w lipcu 1926 roku suma ich wieku nie przekraczał pięćdziesiątki. „Società Scientifica Radio Brevetti Ducatie” (Towarzystwo Naukowe Radio Brevetti Ducati w Bolonii) była rodzinną firmą pod przewodnictwem nestora rodu Antonio Cavalieri Ducati. Panowie Ducati rozpoczęli produkcję od lamp próżniowych, kondensatorów i komponentów radiowych.

1947 Ducati Cucciolo. Foto: topspeed.com
1947 Ducati Cucciolo. Foto: topspeed.com

Produkcja kondensatorów i elementów elektronicznych zajęła ostatecznie wszystkich braci, ale szybko powstały nowe rozległe działy badawcze firmy, m.in. optyki, mechaniki, zaś niewiele później Włosi rozpoczęli produkować również aparaty i obiektywy fotograficzne, a następnie kasy i maszynki do golenia. Podczas gdy Adriano miał umysł techniczno-naukowy, Bruno zajął się administracją i finansową stroną firmy.

Pierwszy jednoślad Ducati bazował na silniku firmy SIATA z Turynu. „Cucciolos”, co po włosku oznacza szczeniaka, miał 48cm3 pojemności i rozpędzał się do 64 km/h. Bracia Ducati szybko zrezygnowali z oryginalnej nazwy na rzecz nowej, czyli „45M” i „65TL”.

BMW

Obok Harleya-Davidsona chyba najlepiej znana historia nazwy firmy. BMW to oczywiście skrót od Bayerische Motoren Werke. Początki firmy sięgają pierwszych lat XX wieku, kiedy to Gustav Otto i Karl Rapp rozpoczęli działalność gospodarczą w dziedzinie lotnictwa.

Najciekawsze jest jednak logo BMW, które niemal niezmienione pozostaje od lat 20. ubiegłego wieku, zaś charakterystyczny motyw na środku logo do dziś często mylony jest ze śmigłem. Rzeczywiście BMW wywodzi się z przedsiębiorstwa Rap-Motorenwerke (niem. Zakłady Silnikowe Rapp sp. z o.o.), założonego przez wspomnianego Karla Rappa i Juliusa Ausplitzera. Fabryka w istocie wytwarzały silniki do samolotów. Znakiem tej firmy było jednak okrągłe logo z nazwą w górnej części i czarna figurą szachową – skoczkiem – w środku.

BMW R32 1923. Foto: bmwblog.com
BMW R32 1923. Foto: bmwblog.com

W przypadku BMW sylwetkę skoczka zastąpiono kolorami białym i niebieskim, czyli flagi Bawarii, zaś nazwę Rapp zmieniono na BMW i podobnie jak w oryginale umieszczono w górnej części logotypu. Warto wspomnieć, że pierwszym pojazdem z tym właśnie logo był motocykl – model R32 z 1923 roku, a pierwszym samochodem model 3/15 PS.

%d bloggers like this: