W Jakusa Design powstał motocykl nawiązujący do Pannoni P5

Przemiana Yamahy VMAX w historyczny węgierski motocykl Pannonia, to dość ryzykowne przedsięwzięcie, ale w wykonaniu Jakusa Design zdecydowanie udany.

Pannonia była węgierską marka motocykli produkowanych w zakładach Csepel w Budapeszcie w latach 1954 – 1975. Pierwotna konstrukcja wywodzi się jeszcze z Csepel 250 z 1948 roku. Przed wojną produkowano nieco słabszy model o pojemności 100 cm3.

Foto: Jakusa Desingn
Foto: Jakusa Desingn

W 1954 roku wraz z wprowadzeniem pierwszego modelu z zawieszeniem wahaczowym pojawiła się nowa nazwa – Panonia. Motocykl z miejsca zyskał wielką popularność. Ogółem podczas niemal 30 lat produkcji Csepeli i Pannoni wyprodukowano ponad 680 tysięcy egzemplarzy, z których prawie połowę wysłano do ówczesnego ZSRR.

Ponieważ odbiorcy ze Związku Radzieckiego nie byli wymagający i kupowali każdą ilość motocykli, uśpiło to czujność konstruktorów węgierskich. Pannonia stała się w pewnym momencie przestarzała.

AGNC Phoenix – Kisfilm. Źródło: You Tube, Lfe Motor’s

Pannonie próbowano jeszcze ratować poprzez współpracę z… Yamahą, ale w ówczesnej rzeczywistości kapitalistyczna firma była solą w oku komunistycznych władz. Tak zakończyła się burzliwa historia motocykla, który w 1956 roku wygrał przecież 24-godzinny wyścig Bol d’Or.

Reinterpretacja historycznego modelu w wykonaniu Tamasa Jakusa ma klimat starej szkoły, ale na znacznie nowszej bazie Yamahy VMAX. Z oryginalnych części Pannoni można dostrzec kultowy reflektor, zapłon i niektóre elementy nawiązujące do modelu P5. Płaskie, dwumiejscowe siodło pokryte prawdziwą skórą to kolejny element, który zabiera nas w przeszłość.

Zmianie uległ również wydech z VMAX na lżejszy wariant 4 w 2, umiejscowiony po prawej stronie maszyny. Mimo klasycznego profil to nadal jest 200 konna bestia gotowa dogonić każdego, kto spróbuje się z nią zmierzyć.

%d bloggers like this: