Szukasz czegoś w kategorii 125 cm? Zobacz przeboje sprzedaży

Które z maszyn o pojemności 125 cm3 są przebojami sprzedaży w salonach i dealerów? Dane PZPM wskazują na pewne marki, ale nam chodzi o konkretne modele. Na początek przybliżymy statystyki ogólne oraz liderów firmy Almot, modele Junaka.

Po trzech miesiącach bieżącego roku 125-tki oddały trochę pola motocyklom o większych pojemnościach. Zajęły 63% rynku, czyli o 5pp mniej niż przed rokiem. Zarejestrowano ich 2 353 sztuk, a to oznacza, że maszyn było mniej o 15,6% niż w poprzednim kwartale. Prym wiodą trzy marki – Romet Motors, Junak oraz Zipp. Przed rokiem trzecie Kymco zostało zepchnięte na 5 pozycję, za Hondę. Jak dokładnie kształtowała się sprzedaż?

wykres_1
Foto: www.pzpm.org.pl

Romet sprzedał 664 maszyny o pojemności 125 cm3 (w analogicznym okresie styczeń-marzec ubiegłego roku było ich 1034). Junak znalazł nabywców na 499 jednoślady (poprzednio 680 sztuk). Zipp sprzedał aż 250 egzemplarzy. To skok o 431,9 % w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku, kiedy klienci zdecydowali się na zakup 47 sztuk Zippów o pojemności 125 cm3. Pozostałe marki sprzedały łącznie 940 motocykle 125 cm3. To mniej o 8,5 % niż w 2015 roku, kiedy w okresie styczeń-marzec klienci zakupili 1027 jednośladów.

Które modele były hitami sprzedaży?

Junak, czyli firma Almot ma w ofercie kilkanaście motocykli o pojemności 125 cm. Aktualnie absolutnym przebojem jest Junak Cafe, który rozchodzi się jeszcze w przedsprzedaży, a z jednego sklepów we Wrocławiu dowiedzieliśmy się, że wszystkie maszyny zeszły na pniu, zaś dealer zamówił kolejne 120, które dotrą do salonu pod koniec czerwca. Równie wielkim wzięciem cieszy się Junak RS 125 i Junak Vintage. Gdyby wziąć pod uwagę sprzedaż i zainteresowanie kupujących to na podium znalazłyby się trzy wymienione powyżej maszyny w następującej kolejności. Junak Cafe 125, Junak Vintage 125 i Junak RS 125.

Junak M11 125 Cafe

Model nawiązuje oczywiście do klasyków angielskiego stylu. Cafe dostępny jest w dwóch wariantach kolorystycznych – czarnym i srebrnym. Motocykl wyposażono w silnik o pojemności 124 cm3. To jednostka, którą można spotkać w innych modelach – M11 i M16, czyli chłodzony cieczą silnik OHC o mocy blisko 11 KM. Wbrew wcześniejszym informacjom, dwucylindrowy silnik jest rzędówką, a nie V2, i nie osiąga 14 KM mocy.

Junak M11 125 Cafe. Foto: www.junak.com.pl

Almot zapewnia, że Junak Cafe nada się na dłuższe wyprawy, a komfort zapewni kierowcy pięciobiegowa skrzynia biegów, miękko zestrojone zawieszenie, oraz wydajne, tarczowe hamulce na obu osiach. Masa motocykla wynosi 160 kg, tylna opona ma słuszny rozmiar 130/90-15. Motocykl może rozpędzić się do 90 km/h.

Junak Vintage 125

Junak Vintage przyciąga wzrok, bo nawiązuje wizualne do Vespy. Pierwszy retro skuter Junaka dostępny był dotychczas w wersji 50 cm3 natomiast nowa wersja 125 cm3 to mocniejsza, czterosuwowa jednostka o mocy 7,1 KM. Obły i gładki, Vintage może rozpędzić się do 80 km/h. Jasne, to tylko skuter, który na dodatek nie może poszczycić się rewelacyjnymi osiągami i mocą, ale maszyn tego typu nie kupuje się do ścigania. Chodzi głównie o to, że mają przyjemną dla oka linię i spalają tyle co nic ( Vintage nie więcej niż 2,3 l na 100 km). A do tego nie wymagają motocyklowego ubioru i mają sporo przestrzeni bagażowej.

Junak-vintage-1251
Junak Vintage 125. Foto: www.junak.com.pl

Właściciel Vintage zyskuje z miejsca dziesięć punktów do lansu i kolejne kilka do bycia cool, ale Junak a la Vespa ma jednak kilka bolączek. Główną są słabe hamulce, szczególnie tylny, bębnowy, oraz niezbyt precyzyjne spasowane i średniej jakości plastiki. Za to Vintage 125 można zakupić w trzech wariantach kolorystycznych: brązowym, czarnym i kremowym.

Junak RS 125

Od dnia debiutu Junak RS 125 jest jednym z najchętniej wybieranych przez klientów, nowych jednośladów w Polsce. To dość uniwersalny motocykl sportowy, który mimo to zapewnia kierowcy naturalną pozycję za kierownicą. RS ma moc niemal 10 KM i dobrze reaguje na manetkę gazu. Duży zbiornik o pojemności 13 litrów i spalanie na poziomie 2,5 litra oznacza całkiem spory zasięg. RS 125 jest też szybki, może rozpędzić się do 100 km/h.

Junak RS 125. Foto: www.junak.com.pl

Silnik to jednocylindrowa, czterosuwowa konstrukcja OHC produkcji Jianshe-Yamaha (w fabryce Jianshe powstają m.in. modele Yamaha YBR 125). Co ciekawe zastosowany gaźnik to model Mikuni sterowanym z kierownicy, co ma niebagatelne znaczenie przy odpalaniu. Mówiąc wprost, jednostka nie grymasi podczas chłodów i jest stosunkowo niezawodna.

Na sukces tej chińskiej maszynki na pewno wpłynęła przyjemna dla oka linia, uniwersalność i nawiązanie do najlepszych, japońskich wzorów, np. jeśli chodzi o układ przełączników. Gorzej wygląda kwestia dychawicznych hamulców. W ogólnym rozrachunku RS prezentuje się nad podziw dobrze, dlatego pewnie tak często wybierany jest przez kupujących.

Konkurencja…

W kolejnej części zaprezentujemy przeboje Rometa i Zipp o pojemności 125 cm3, a następnie przebojowe modele bardziej renomowanych marek, które sprzedają się gorzej niż liderzy zestawienia, ale też mają swoich fanów i wielbicieli.

Jeden komentarz

  1. Zdziwiłem się czytając, że skuter nie wymaga motocyklowego ubioru. Czy przy glebie, przy 60 km/h na skuterze asfalt robi się bardziej miękki i mniej szorstki niż przy szlifie przy ten samej prędkości na motocyklu?

%d bloggers like this: