Junak i dotychczas niepobity rekord prędkości z… 1959 roku!

Wśród niezliczonych nagrań z Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF), można odnaleźć prawdziwe perełki. Jedną z nich prezentujemy poniżej. Z filmu dowiemy się między innymi, że samochód marki Żuk miał niemałe właściwości… terenowe. Ponadto poznamy niezwykle szybki, torowy egzemplarz Junaka.

junak_rekord_02
Franciszek Stachiewicz na Junaku 350. Foto: polskierekordy.pl

Okres prosperity Szczecińskiej Fabryki Motocykli minął dość szybko, zaledwie po dekadzie (motocykle produkowano od 1957 roku). Zakład rozpoczął wytwarzanie wałów napędowych m.in. do Jelcza, zaś w 1967 roku zmieniono nazwę zakładu na Fabrykę Mechanizmów Samochodowych POLMO.

Co ciekawe, do dziś pozostaje niepobity rekord prędkości Junaka na motocyklu tej marki. Rekord został ustanowiony w 1959 roku na drodze z Tczewa do Malborka, zaś fabryczna maszyna, wyposażona jedynie w aerodynamiczne owiewki, rozpędziła się do 149,4 km/h.

150km/h na Junaku. Źródło: You Tube, wskmotor

Rekord pozostaje niepobity dlatego, że zgodnie z przepisami Polskiego Związku Motocyklowego, może go pokonać jedynie maszyna rodzimej produkcji i produkowana w Polsce. Aktualnie Junak, a właściwie firma Almot, jedynie składa motocykle w Polsce, których części powstają m.in. w Chinach i Hiszpanii.

Są to ponadto modele w ograniczonym stopniu bazujące na polskiej myśli technicznej. Mówiąc inaczej, mamy do czynienia z konwersją obcych marek. Dla przykładu polski Junak Cafe 125 to również włoski Italjet Buccaneer 250i. Oba bliźniacze modele powstają w Ningbo Longija Motorcycle Co Ltd.

%d bloggers like this: