Yamaha wycofuje dwa motocykle z oferty. Powód?

Przez nowe przepisy związane z europejskim standardem emocji spalin, Yamaha wycofuje dwa motocykle.

Z naszych wydechów wydobywa się ponad 2 tysiące różnych trucizn, jednak tylko część z nich podlega kontroli i normom emisji spalin. Są to: tlenek węgla, tlenki azotu, węglowodory oraz cząstki stałe dla silników wysokoprężnych.

2015-Yamaha-XJR1300-Racer-5
Yamaha XJR1300. Foto: Yamaha

Pierwszą normę, czyli Euro 1, wprowadzono aż 24 lata temu, zaś Euro 4 obowiązuje właściwie już od 2005 roku, natomiast od początku bieżącego roku przepisy dotyczą również producentów motocykli (dla motorowerów normy wejdą w życie w styczniu 2017 r.). Warto dodać, że obecnie producenci samochodów podlegają normom… Euro 6.

Norma Euro 4 zmniejsza dozwoloną ilość emisji cząstek stałych z 0,05 do 0,0025. W porównaniu z Euro 1 jest to zminimalizowanie tego czynnika o ponad 90 %. Emisję CO2 zmniejszono ponad 6-krtonie, zaś węglowodorów aż 11-krotnie.

Europosłowie zaplanowali już nawet kolejne restrykcje, czyli Euro 5 dla jednośladów, chociaż w tym przypadku termin jest jeszcze odległy. Euro 5 będzie obowiązywać dopiero od 2020 roku.

Yamaha SR400
Yamaha SR400. Foto: Yamaha

Szefowie Yamahy zadecydowali, że w związku z restrykcjami Euro 4 rezygnują z produkcji modeli XJR1300 oraz SR400. Według Japończyków przebudowa silników jest nieopłacalna.

Jeżeli ktoś planuje jeszcze zakup nakeda XJR1300 lub ulubionego przez customerów SR400, powinien się rozglądać się za ostatnimi modelami z rocznika 2015. Szkoda tych motocykli…

Źródło: autoevolution

%d bloggers like this: