Francja – elegancja, czyli najdroższe skutery 125

Skutery bywają absurdalnie drogie i w wielu przypadkach cena wydaje się zupełnie nieadekwatna do oferty. Niekiedy klienci płacą za rzeczywiste udogodnienia ale również za markę i… marzenia o wyjątkowości.

Poniższe zestawienie dotyczy nowych skuterów dostępnych w Polsce. Oczywiście mogło wyglądać nieco inaczej. Nie zdecydowaliśmy się choćby na ujęcie Suzuki Burgmana 125 ABS, który kosztuje u dealera 21 000 zł. Zabójczą cenę ma również Kymco Downtown, za którego trzeba zapłacić ponad 18 000 zł. Nasza „piątka” bazuje na ofercie OTOMOTO i chęci zaprezentowania wyjątkowej ekstrawagancji w kategorii skuterów o pojemności 125 cm3. Burgman stanowi swoją własną kategorię.

Vespa 946 Emporio Armani

Cena: 43 000 zł

Ekstremalnie drogi skuter z limitowanej serii Piaggio, najbardziej znanej włoskiej marki. Klasyczny styl Vespy z roku 1946 został wsparty przez równie słynny, włoski dom mody. Skuter powstał z okazji 40. rocznicy założenia marki Gorgio Armani i 130-lecia Piaggio Group. Limitowana seria wynosi 1000 egzemplarzy.

vespa_1
Vespa 946 Emporio Armani. Foto: vespa.com

Co można dostać za 43 tysięcy złotych? Przede wszystkim stylowy wygląd i logotyp Emporio Armani po bokach maszyny. To jednak trochę mało, dlatego metalowe części skutera wyprodukowano z galwanizowanych elementów, satynowe wykończenie tworzy gustowne zmatowienie, a szlachetny wygląd podkreślają dodatkowo aluminiowe głowice oraz brązowe, skórzane elementy wykończenia.

Skuter napędza 4-suwowy silnik z wtryskiem elektronicznym o mocy 8.53 kW (11.6 KM) osiąganej przy 8250 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 10.7 Nm przy 6500 obr./min.

vespa_2
Vespa 946 Emporio Armani. Foto: vespa.com

Masa skutera to 147 kg, jednoślad może rozpędzić się do szalonych 93 km/h. Osoby, które zdecydują się na zakup, zyskają również dwukanałowy system ABS i elektroniczny system wspomagania jazdy, czyli właściwie aplikację Piaggio Multimedia Platform, którą można pobrać na telefon.

Program pozwala połączyć skuter ze smartfonem, który w tej roli spełnia rolę komputera pokładowego prezentując parametry maszyny, tz. moc silnika, moment obrotowy czy stan opon – poprzez system ABS/ASR.  Posłuży też jako nawigacja.

Vespa 946 Emporio Armani. Źródło: You Tube, Vespa Official

Warszawski salon Liberty Motors oferuję eleganta za 43 000 zł ale w Moto Mio Kraków można zakupić skuter pobłogosławiony przez słynnego projektanta mody już za 34 960 zł. Warto?

Piaggio X10 125

Cena: 25 500 zł

Kolejny produkt z Paggio Group. Znacznie tańszy, bo bez ekskluzywnej satyny i logo Armianego. No trudno, dobrze że chociaż cena jest zaporowa.

Piaggio X10 125 to nieco dziwna propozycja. Maszyna o masie blisko 200-kilogramów, z silnikiem 125 cm3, i kanapowej konstrukcji, nie może zagwarantować ani dobrego przyspieszenia, ani dobrych osiągów na długie trasy.

Piaggio X10 125_01
Piaggio X10 125. Foto: totalmotorcycle.com

Ale za to wygląda szykownie i elegancko.  Potomek słynnego rodu Paggio Gran Turismo ma być głównie maksymalnie wygodny i komfortowy. Wizję wspierają przydatne rozwiązania, m.in. elektryczna regulacja tylnego zawieszenia, podwójny system ABS i ASR, hamulec postojowy zintegrowany z nóżką.

Na pokładzie jest też komputer z czterocalowym ekranem LCD podświetlonym na niebiesko, ulubionym kolorze arystokratów. Piaggio X10 125 posiada również kilka przyjemnych pomysłów w rodzaju schowka wyłożonego miękką wykładziną, oświetlonego lampką i wyposażonego w gniazdko 12 V. Schowek rozbudowano o dodatkowe przegródki na drobne przedmioty, np. złote zegarki lub zapasowe sygnety.

Piaggio X10 125_02
Piaggio X10 125. Foto: totalmotorcycle.com

Czterosuwowy silnik generuje 15 KM przy 8750 obr./min, maksymalny moment obrotowy wynosi 12 Nm (7250 obr./min). Klient ma możliwość dodatkowo zdecydować się na ABS i ASR, ale dodatki są płatne osobno, dlatego finalna cena może oscylować w okolicy 30 000 zł. Model z 2014 roku jest dostępny po taniości, za jedyne 22 500 zł.

Yamaha X-max 125 IRON Max

Cena: 21 690 zł

Jak można przeczytać na stronie Yamahy, X-max IRON Max powstał „z myślą o klientach, dla których poczucie stylu ma szczególne znaczenie”. Co to oznacza? Choćby skórzaną kanapę z tłoczonym logo wykończona złotymi nićmi, seryjne montowane oparcie w komplecie czy ekskluzywny kolor nadwozia Liquid Darkness.

Yamaha X-max 125 IRON Max_01
Yamaha X-max 125 IRON Max. Foto: www.masmoto.net

Inne szykowne dodatki to aluminiowe podesty, białe podświetlenie, nakładka kierownicy Satin Chrome. Do modnego wyglądu zewnętrznego IRON Maxa należy dołożyć wyjątkowe akcenty „osobiste”, m.in. ozdobne elementy konsoli kierownicy wykonane z fakturowanej skóry, komponujące się ze stylową kanapą.

Yamaha X-max 125 IRON Max_02
Yamaha X-max 125 IRON Max. Foto: www.masmoto.net

Jednocylindrowy silnik chłodzony cieczą o mocy 10,6 kW przy 9000 obr./min oraz maksymalnym momencie 11,9 Nm przy 6750 obr./min musi poradzić sobie z masą 173 kilogramów eleganckiego maksi skutera Yamahy. Oczywiście robi to z klasą czystej krwi ogiera ze stajni w Janowie Podlaskim. O takim drobiazgu jak ABS w standardzie dżentelmeni nie rozmawiają.

Kawasaki J125 ABS

Cena: 18 900 zł

Podobnie jak wcześniejsze konstrukcje, skuter Kawasaki napędza jednocylindrowy silnik chłodzony cieczą. J125 waży słuszne 182 kilogramy i występuję w wersji z ABS oraz bez, co należy chyba uznać za dyshonor i nietakt.

Kawasaki J25 jest odpowiedzią na sukces modelu J300. To zarazem pierwszy skuter firmy na rynkach Europy oraz Ameryki Północnej. Japończycy reklamują swój drogi pojazd klasycznym sloganem o „rzucaniu wyzwania miastu i odkrywaniu nowych horyzontów”. Chyba nie słyszeli, że do telewizji wraca program Sonda.

Kawasaki J125 ABS_01a
Kawasaki J125 ABS. Foto: bikesrepublic.com

 W nieco skromny opisie maszyny na stronie producenta najciekawiej brzmi „dokładny wskaźnik paliwa”. Świetnie że to zostało podkreślone, niedokładny nikomu by się przecież nie przydał. Moc maksymalna wynosi 10.3 kW (14 KM) przy 9000 obr./min, zaś moment obrotowy 11.5 Nm przy 7000 obr./min.

Kawasaki nie uderza specjalnie w elegancką nutę, bo ten skuter nie posiada zbyt wiele tych cech. Ma za to kilka praktycznych rozwiązań jak regulowana dźwignia hamulca, składane podnóżki pasażera (jak w motocyklu), czy nieograniczony dostęp do schowka, niezależny od pozycji kluczyka w stacyjce.

Kawasaki J125 ABS_02a
Kawasaki J125 ABS. Foto: bikesrepublic.com

Jest nawet haczyk na torbę o ciężarze do 3 kilogramów i gniazdo 12V w schowku, a także podświetlenie przestrzeni bagażowej. Zbiornik paliwa znajduje się w podłodze, co wpływa podobno na optymalizację środka ciężkości. Z trzech fabrycznych kolorów maszyny najbardziej dostojnie brzmi Metallic Frosted Ice White.

Honda Forza 125

Cena: 18 500 zł

To nadal wyjątkowo drogi skuter, tym bardziej w skromnej kategorii 125 cm3, jednak Honda Forza to kolejna po Kawasaki maszyna, która wygląda godnie, ale nie ma tylu eleganckich, szlachetnych dodatków. Pewnie dlatego jest tańsza.

Honda pisze o swojej maszynie, iż jest „bardziej” pod każdym względem. To rzeczywiście wygodniejsza reklama niż nużąca wyliczanka parametrów technicznych. Maszyna została zaprojektowana specjalna na rynek europejski.

honda-forza-125_01a
Honda FORZA 125. Foto: ecossehonda.co.uk

Forza 125 to także, obok Yamahy X-Maxa, najbardziej sportowy z prezentowanych modeli. Nawet niewprawne oko dostrzeże dynamiczny i agresywny wygląd jednośladu. Honda Forza 125 jest wyposażona w czterozaworowy silnik z wtryskiem paliwa PGM-FI, który rozwija wysoki moment w średnim zakresie obrotowym i dużą moc przy najwyższych obrotach.

Japońska korporacja chwali się technologią redukującą współczynnik tarcia, która w połączeniu z systemem automatycznego wyłączania silnika (Idle Stop) umożliwia ograniczenie zużycie paliwa do 2,3 l / 100 km (w cyklu WMTC).

honda-forza-125_02a
Honda FORZA 125. Foto: ecossehonda.co.uk

Maszyna jest też najlżejsza z całej piątki, jej masa to 162 kg, moc maksymalna 14,3 KM przy 8750 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 12 Nm przy 8250 obr./min. Dzięki tym parametrom to bardzo żwawy rumak, który dobrze radzi sobie nawet przy prędkościach powyżej 90 km/h. Niestety nie pasuje tak dobrze do drogiego garnituru jak pozostałe maszyny w zestawieniu…

Drogi i… prestiżowy?

Za powyższe kwoty można już kupić normalny motocykl, najczęściej o większej pojemności niż 125 cm3. Jeśli ktoś natomiast woli skutery, znajdzie odpowiedniki tych maszyn, często nawet ten sam model, o pojemności 300 lub 500 cm3. Na dodatek różnica w cenie wcale nie jest dramatycznie duża. Kto zatem kupuje bardzo drogie skutery 125?

%d bloggers like this: