Kucie i walcowanie stali. Tylko dla hardkorów

Kucie metali to nie jest coś, o czym można zbyt często usłyszeć w świecie motoryzacji, ale jest to ogromna część produkcji tego segmentu. W procesie kucia powstają bardzo trwałe elementy, np. korbowody i tłoki.

Na filmie prezentowane są procesy i obróbki bardzo dużych, masywnych elementów oraz części dla przemysłu ciężkiego, co wygląda szczególnie widowiskowo.

Forging, Ring Rolling, Open-Die Forging. Źródło: You Tube, Hans Åkersten

Dlaczego kute wyroby, np. tłoki, są lepsze od odlewanych? Odlewanie jest tańsze ale ma też inną wadę, odlew jest stosunkowo miękki, dlatego w silnikach spalinowych o dużym obciążeniu stosujemy elementy kute. Podczas kucia zmienia się struktura materiału, w efekcie otrzymujemy produkt twardszy.

Tłok jest najczęściej odlewany jako nieco większy a następnie odkuwany, dzięki czemu jest o wiele trwalszy niż odlany z obciążenia. Właśnie z tego powodu miecze kuje się i hartuje, inaczej nie nadawałyby się do walki. Odlany miecz może pęknąć nawet podczas wymachiwania.

Przy produkcji wielkoseryjnej i masowej stosuje się w szerokim zakresie np. kucie wielowykrojowe w jednej matrycy. Materiałem wyjściowym przy kuciu jest odcinek walcowanego metalu, który przez stopniowe odkształcanie go w wykrojach przygotowawczych oraz w wykrojach matrycowych (wstępnym i wykańczającym) przybiera ostateczny kształt odkuwki matrycowej.

Tak naprawdę kucie należy do jednej z najstarszych metod obróbki metalu. Obecnie jest w niemal w zupełności zmechanizowane, niegdyś była to domena kowalskich mistrzów.

%d bloggers like this: