Gwiaździsty silnik w przednim kole motocykla? To nie żart

Megola to jeden z najbardziej nietypowych motocykli na świecie. Silnik tego jednośladu nie znajduje się w ramie, lecz w… przednim kole.

Motocykl napędzany jest silnikiem rotacyjnym skonstruowanym przez Fritza Cockerella w zakładach Rapp Motorenwerke w Monachium. Pierwotna konstrukcja powstał jeszcze w 1918 roku i była trzycylindrowa, ostatecznie twórcy zastosowali pięć cylindrów. Co ciekawe, początkowo silnik miał zostać umieszczony z tyłu.

Motocykl Megola. Foto: motorcyclephotooftheday.com

Maszyna produkowana była w Monachium w latach 1921 – 1925, opracowało ją trzech inżynierów: Hans Meixner, Fritz Gockerell i Otto Landgraf. Od ich nazwisk pochodzi oryginalna nazwa, która bardziej kojarzy się afrykańską gorączką krwotoczną niż motocyklem z epoki Republiki Weimarskiej.

Silnik miał pojemność 640 cm3 i słuszną moc 10 do 14 KM. Megola osiągała maksymalną prędkość 130 kilometrów na godzinę. Motocykl nie posiadał skrzyni biegów ani sprzęgła. Z tego powodu nie można było go… zatrzymać bez wyłączenia silnika.

Megola. Źródło: You Tube, Peter F.

To oczywiście sprawiało, że używanie maszyny było dość kłopotliwe. Mimo to, w 1924 roku Toni Baunhofer zdobył na Megoli mistrzostwo Niemiec w klasie ponad 500 cm3.

%d bloggers like this: