Niezwykły pojazd gąsienicowy dla francuskiej armii

Niektóre wynalazki nie przetrwały praktycznej próby, inne miały po prostu mało szczęścia. Pomysł francuskiego wynalazcy J. Lehaitre należy do tej pierwszej kategorii. Mimo że autor Tractor-Cycle przez wiele lat próbował promować swój nietypowy pojazd, nigdy nie osiągnął znaczących sukcesów. Poza miejscem w historii wynalazczości.

Motocykl gąsienicowy to pomysł z założenia świetny. Wszędobylska maszyna, która nie boi się żadnych warunków terenowych, na dodatek wyposażona w ciężki karabin maszynowy, mogłaby znacząco wspomóc piechotę.

1938-TRACTOR-CYCLE-1
Tractor-Cycle 1938. Foto: vjmog.com

Niestety w wypadku konstrukcji monsieur Lehaitre, wszystko było nie tak. Po pierwsze pojazd skonstruowany w 1938 roku okazał się szalenie trudny w prowadzeniu. Skręcanie było niemal niemożliwe.

Do tego dochodziła masa potwora, która wynosiła 414 kilogramów bez wyposażenia i kierowcy. Łatwo sobie wyobrazić grzęznący w błocie poligonu, ciężki jak sto kowadeł, niestabilny Tractor-Cycle. Francuscy wojskowi mieli dość już po jednej prezentacji. Nie przekonała ich też prędkość, która wynosiła maksymalnie 30 km/h.

Tractor-Cycle. Foto: thepetrolstop.com

Co ciekawe, to nie zniechęciło dziarskiego konstruktora. W kolejnej, rozwojowej wersji, zamontował dwa boczne kółeczka, takie same jak w dziecięcych rowerkach. W zamyśle twórcy miały poprawić stateczność gąsienicowego potwora.

Niestety ta niezwykła innowacja ponownie nie znalazła uznania w oczach francuskiej komisji wojskowej. Nie pomogły nawet specjalne nożyce do cięcia drutu kolczastego, które Lehaitre zamontował na przedzie Tractor-Cycle’a. Pomysł upadł ale historia pozostała…

%d bloggers like this: