10 tysięcy Junaków! Zobacz archiwalny film WFDiF

Ostatni dzień starego roku to dobry moment, aby spojrzeć w… przeszłość. Poniżej nagranie z Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych (WFDiF). Wytwórnia powstała jeszcze w 1949 roku i realizowała m.in. słynną Polską Kronikę Filmową.

Szczecińska Fabryka Motocykli, w której konstruowano niegdyś Junaki, zaczęła produkować motocykle w 1957 roku. Pierwszym jednośladem, który zjechał z linii montażowej, był Junak M07.

10 000 junakow (PKF 1959 50b). Źródło: You Tube, Piotr Wlostowski

Niestety „złoty okres” Szczecińskiej Fabryki Motocykli minął dość szybko, zaledwie po dekadzie. Zakład rozpoczął wytwarzanie wałów napędowych, m.in. do Jelcza, zaś w 1967 roku zmieniono nazwę zakładu na Fabrykę Mechanizmów Samochodowych POLMO.

Warto dodać, że w latach 1956-1965 wyprodukowano łącznie 91 400 motocykli Junak, w tym ok. 10 000 sztuk modelu M07, oraz rajdowe M07-R, crossowe M07-C i 2500 egzemplarzy trójkołowych B20. Model M10 wprowadzono do produkcji pod koniec 1959 roku.

Współcześnie Junak powrócił, chociaż tylko z nazwy, dokładnie w 2001 roku. Koreańczycy użyli nazwy Junak Milenium dla swojego modelu motocykla Hyosung GC 250.

Od 2010 roku marka Junak należy do firmy Almot, która zajmuje się produkcją części do motocykli i motorowerów już od trzech dziesięcioleci. Współczesne motocykle Junak nie są produkowane w Polsce, tylko w Chinach. Pierwszym modelem Almotu był Junak M16, znany w Państwie Środka pod nazwą Raptor Regal Daytona.

Z filmu dokumentalnego możemy dowiedzieć się między innymi, że „pierwszy Junak wyjechał do Hong-Kongu”. W pewnym sensie to paradoks, że dziś chińskie motocykle pod szyldem polskiej marki pokonują odwrotną drogę…

%d bloggers like this: