Customowe motocykle 2015. Widziałeś wszystkie?

To był ciekawy rok dla autorskich motocykli, a także rok zmian, głównie ekspansji maszyn typu scrambler i kolejne dwanaście miesięcy wzrostu znaczenia cafe racerów. Producenci też nie próżnowali. Yamaha ściągnęła pod swoje skrzydła śmietankę najlepszych budowniczych na świecie, którzy ostro wzięli się do roboty w ramach programów Yard Built i Faster Sons.

Angielski Triumph stworzył własną scenę customów podczas prezentacji nowej gamy modeli Bonneville w Londynie. Z kolei utrzymany w stylu retro Ducati Scrambler stał się najszybciej sprzedającym modelem wszechczasów w historii włoskiej firmy. Działo się naprawdę wiele. Poniżej znajdziecie gorącą piątka mijającego roku 2015.

Ducati 848 Apogee Motorworks

Maszyna powstała w Apogee Motorworks. Nawet budowniczowie niestandardowych maszyn przestrzegają pewnych reguł. Motocykl ma być nietypowy, ale zgodny z ogólną definicją, która wyraża się choćby w proporcjach, układzie tylnej i przedniej sekcji, odniesieniu do zamykającej górą część bryły baku, dopasowaniu ramy pomocniczej. Istnieją jednak twórcy, którzy mają te zasady za nic, chociaż może to zbyt mocne słowo. Po prostu przechodzą nad nimi, jak my na kałużą w deszczowy dzień. I idą dalej.

ducati-848-1
Ducati 848 Apogee Motorworks. Foto: guys.nl

Jednym z tych wizjonerów jest Gustavo Pena z Apogee Motorworks, który na co dzień żyje i pracuje w Los Angeles. Jego wizja Ducati 848, czyli sportowej maszyny produkowanej przez Włochów w latach 2008 do 2013, mocno różni się od oryginału. Wszystkie elementy nadwozia zostały wykonane ręcznie, sporo części zostało pobranych z modelu NCR.

ducati-848-6
Ducati 848 Apogee Motorworks. Foto: guys.nl

Jeśli jakiś motocykl jest w stanie zatrzymać swoim widokiem ruch na Marszałkowskiej w Warszawie, to jest to zapewne Ducati 848 w wersji z Apogee Motorworks. Czy jest dziwny? Pokraczny? Na pewno niestandardowy…

Holographic Hammer Ducati Scrambler

Praëm to przede wszystkim dwoje założycieli, Sylvain i Florent Berneron, czyli bracia, którzy są twórcami koncepcyjnego, kosmicznego Praema SP3 prezentowanego już na naszych łamach. Ale to nie on jest dzisiaj bohaterem. Przypomnijmy jeszcze, że pierwszy z braci pracował przez bite pięć lat dla BMW jako projektant i designer, zaś drugi był specjalistą w dziedzinie aeronautyki i mechaniki we francuskiej armii.

HH-2
Holographic Hammer Ducati Scrambler. Foto: www.bikeexif.com

Mimo, że Sylvain był mocno związany z Bayerische Motoren Werke, jego pierwsza samodzielna praca powstała wespół z Ducati i czasopismem Moto Heroes. Bracia Berneron wzięli na warsztat scramblera, którego przerobili w zgodzie ze swoim nieco futurystycznym stylem. Oddali cafe racera utrzymanego w duchu… Przyszłości? Na pewno nie można nazwać go klasykiem.

HH15-10
Holographic Hammer Ducati Scrambler. Foto: www.bikeexif.com

Na uwagę zasługują widelce od Showa, 17-calowe karbonowe felgi, układ hamulcowy Beringer 4D i zacny tłumik od Werkes USA. Po przeróbkach motocykl okazał się też lżejszy o 20 kilogramów, co oznacza, że żwawiej zabiera się do roboty.

W koncepcji braci Berneron jak zwykle najważniejsza są szczegóły, np. dopracowane, ręcznie szyte siodło korespondujące z identycznymi manetkami. Zastanawiają również sportowe gumy, które jednak nie gryzą się z ogólną koncepcją. Jak to możliwe? Nas nie pytajcie.

Ton-Up Garage Muxima

Większość projektów z Ton-Up przeznaczona jest do krótkich wycieczek wokół komina. Muxima powstała na bazie Hondy FMX 650 z 2005 roku. Nazwa wzięła się od niewielkiej wioski w Angoli i oznacza „serce” w narzeczu Kimbundu, jednego z języków z rodziny bantu. Miało być oryginalnie, więc chyba się udało.

muximarightlefth-cr-3
Ton-Up Garage Muxima. Foto: www.sprhuman.com

Maszyna została tak opracowana, aby poradziła sobie na pylistych, suchych, afrykańskich drogach. Kolorystycznie również nawiązuję do afrykańskiej ziemi. W rzeczywistości powstała jednak w Portugalii. Ton-up Garage to właściwie dwóch pasjonatów Daniel Cabral i Pedro Oliveira, który założyli firmę w 2010 roku.

honda-650-muxima-ton-up-garage-53
Ton-Up Garage Muxima. Foto: www.sprhuman.com

Aktualnie mają na koncie szesnaście własnoręcznie przerobionych motocykli, Muxima jest najnowszym z nich i jednym z najdoskonalszych. Portugalczycy lubią kwadraty, romby i prostokąty, co łatwo dostrzec w ich projekcie. Ostre kąty nadają ich maszynie groźniejszego wyglądu. W Afryce to bardzo ważne, bo to nadal dziki kraj.

Huge Moto Café Fighter Kit

Café Fighter Kit to coś dla zwolenników wydajności motocykli sportowych i ich dynamiki, ale nienawidzących plastikowego wyglądu japońskich maszyn. Bill Webb uzyskał odpowiedź na pytanie, czy można temu jakoś zaradzić. Tak powstał Café Fighter Kit, czyli bardzo rozbudowany zestaw zmieniający zwykłą Hondę CBR1000RR w kawiarnianego… potwora.

cafe-fighter-huge-moto-4
Huge Moto Café Fighter Kit. Foto: coolthings.com

W pakiecie znajduje się podwójny reflektor, owiewka, zadupek z oświetleniem LED i masa innych części. Ostateczny efekt jest taki jak na zdjęciu. Co prawda za przerobienie ścigacza Hondy trzeba zapłacić ok. 3 tys. dolarów, no ale za to można zyskać oryginalny wygląd motocykla.

huge-moto-cafe-fighter-2
Huge Moto Café Fighter Kit. Foto: coolthings.com

Złośliwi mówią, że tak zmodyfikowana maszyna już nie jest customem, bo liczone w dziesiątkach lub setkach egzemplarzy pakiety do przeróbek moto nijak maja się do ręcznej roboty prawdziwych artystów. Może i tak, ale popatrzcie tylko na tego czarnego potwora. Kto by go nie chciał?

Hunter Triumph Scrambler

Największą zaletą Scramblera od Triumpha jest jego wygląd. Może nie jest to najsilniejszy motocykl w kategorii wydajności, ale ma nostalgiczny urok, z którym niewiele jednośladów może się równać. I jest łatwy do przerobienia. Maszyna została zbudowana w Erne Euromotors, czyli u dealera marki znajdującego się w Zurichu. Jakby ktoś nie wiedział, to w Szwajcarii.

Okazuje się, że poza zegarkami i krową Milką, dzielni Szwajcarzy potrafią również konstruować ciekawe motocykle. Teraz chyba rozumiecie również skąd wzięła się kropla oldschoolowego klimatu tego customa.

Hunter Triumph Scrambler. Foto: motoroids.com

To idealny projekt dla wszystkich, którzy chcą przekształcić swoje własne modele Scramblera w oparciu o mody dostępne w sprzedaży. Zestaw obejmuje m.in. układ wydechowy Zard, system hamowania od Brembo i zawieszenie Ohlins. Modyfikację dotyczą również silnika, którego moc została zwiększona do 95 KM. Oczywiście to kosztuje niemały grosz, ale przecież można pomarzyć, prawda?

Triumph-Scrambler-The-Hunter-3331
Hunter Triumph Scrambler. Foto: motoroids.com

Warto dodać, że jedynie modele America, Speedmaster i właśnie Scrambler, nie otrzymały nowych jednostek napędowych na rok 2016. Podobno zostaną zmodyfikowane dopiero w 2017 roku. Oznacza to jednocześnie, że cieszą się na tyle dużą popularnością, iż Anglicy nie musieli przy nich ostatnio grzebać. I bardzo dobrze.

2014-triumph-scrambler-1-2222
Hunter Triumph Scrambler. Foto: motoroids.com

Czy to już koniec? Absolutnie nie! Już za kilka dni przedstawimy kolejną piątkę customowych motocykli 2015 roku.

%d bloggers like this: