Verschaeve & Truffaut z 1902 roku

Fernand Verschaeve był zawodnikiem Josepha Saroela, producenta pierwszych belgijskich motocykli, jak również jednym z pierwszych producentów motocykli na świecie.

Belgijski zakład powstał jeszcze w 1850 roku jako fabryka broni Josepha Sarolea. Budowę jednośladów rozpoczęto od rowerów w 1892 roku.

Fernand Verschaeve _03
1902 Verschaeve & Truffaut 400. Foto: yesterdays.nl

Niewiele później, na własne konto, Verschaeve wraz z niejakim Truffautem, zaczął budować motocykl przeznaczony do wyścigów. Początkowo budowniczowie korzystali z silników De Dion-Bouton, ale później samodzielnie opracowali swoją konstrukcję. Wpierw silnik jednocylindrowy, a następnie V-twin, zresztą bardzo podobny do silników Sarolea.

W 1902 roku powstał model Verschaeve & Truffaut o pojemności 400 cm3. Była to jednostka jednocylindrowa. Motocykle Belgów nie posiadały jeszcze skutecznego, ruchomego zawieszenia. Amortyzacja znajdowała się w siodełku. Nad przednim kołem umieszczono ciekawy element resorujący, który jednak był bardzo mało wydajny.

Fernand Verschaeve _04
1902 Verschaeve & Truffaut 400. Foto: yesterdays.nl

Zgodnie z ówczesna myślą techniczną, bak miał kształt prostopadłościanu i był mocowany do pojedynczej ramy motocykla, a właściwie górnego ramienia.

Napęd przenoszono za pomocą specyficznego pasa, skonstruowanego z wielu znitowanych ze sobą elementów. Warto dodać, że pierwszy motocykl, a właściwie tricykl Sarolea, z silnikiem De Dion-Bouton, powstał cztery lata wcześniej, w 1898 roku.

Fernand Verschaeve _05
1902 Verschaeve & Truffaut 400. Foto: yesterdays.nl

Źródło: yesterdays.nl

%d bloggers like this: