Odnaleziono warte fortunę motocykle marki Brough Superior

Wśród miejskich legend jedną z najpopularniejszych jest ta o odkryciu w starym, zapomnianym garażu lub szopie, ekstremalnie rzadkiego motocykla. Najlepiej osiemdziesięcioletniego, wartego kilka milionów dolarów. Tym razem bajka okazała się rzeczywistością…

Osiem egzemplarzy unikalnych motocykli Brough Superior odnaleziono w stodole, gdzie stały od 50 lat. Są warte ok. 3 milionów funtów (niemal 18 mln złotych).

Brough Superior BS4 o pojemności 750 cm3, z podwójnym kołem. Foto: Bonhams

Motocykle zostały znalezione w Bodmin, w Kornwalii, najdalej wysuniętym na południowy zachód skrawku Anglii. Eksperci od motocyklowych zabytków uważają, że jest to największe odkrycie od dziesięcioleci. Brough Superior były produkowane bardzo krótko, od 1921 do 1940 roku i należą do elitarnej grupy najcenniejszych motocykli zabytkowych na świecie.

Osiem mocno doświadczonych przez czas maszyn było własnością Franka Vague, który niedawno zmarł. Pan Vague był przez lata członkiem Brough Superior Club, założonego jeszcze w 1958 roku klubu skupiającego fanów starej, angielskiej marki. Właściciel nabył motocykle jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku. Nie jest jasne, dlaczego pozostawił tak cenne zabytki wciśnięte w kąt szopy i zupełnie się nimi nie interesował.

broughs-of-bodmin-moor-eight-brough-barnfind-4
Jeden z odnalezionych egzemplarzy Brough Superior. Foto: Bonhams

Brough Superior to firma, która została założona przez George’a Brougha w Haydn w hrabstwie Nottingham, jednak to ojciec George’a, czyli Williamie Brough, był założycielem macierzystej firmy. Przez długi czas pracowali razem, ale ostatecznie syn postanowił stworzyć coś jeszcze lepszego, motocykle najdoskonalsze i najbardziej dopracowane.

William Brough nie rozumiał, po co ograniczać produkcję do zaledwie 150-200 motocykli rocznie i skupiać się na każdym detalu. Mówiąc krótko, nie popierał wizji i decyzji syna, ale nie przeszkadzał mu w realizacji planów.

brough_superior_02
Pierwsza fabryka Brough Superior Works. Foto: broughsuperiormotorcycles.com

Do legendy przeszły procedury budowy, które obejmowały niezwykłe na owe czasy spasowanie elementów, liczne zabezpieczenia antykorozyjne i zdobienia. Większość maszyn, które przetrwało do naszych czasów (jest ich ok. 1000) posiada oryginalne chromy. Motocykle Brough zyskały oficjalne miano „Rolls-Royce wśród motocykli” za zgodą właścicieli marki Rolls-Royce. Przez 21 lat produkcji powstało 3048 motocykli (19 modeli).

Renoma tych szlachetnych jednośladów to również postać właściciela firmy: rajdowca, wynalazcy i wizjonera. George Brough wielokrotnie podejmował się motocyklowych wyzwań. Osobiście brał udział w wyczerpujących wyścigach niezawodności Alpine Trial na modelu SS100 z 1925 roku. Ostatecznie zwyciężył w nich aż sześciokrotnie. Był również autorem rekordu prędkości z 1928 roku, także ustanowionym na SS100. George Brough rozpędził się do 210,2 km/h.

Brough Superior_01
G. Brough i SS100 (1925 r.). Wjazd na szczyt Stonedale. Foto: broughsuperiorclub.com

Geniusz George’a Brougha wyrażał się tym, że przy nielicznej produkcji maszyn osiągnął naprawdę wiele w dziedzinie motocyklowego sportu i przyczynił  do wzrostu prestiżu brytyjskich motocykli i przyćmienia dynamicznych, amerykańskich marek w rodzaju Indian, czy Harley-Davidson.

W ciągu dwóch dekad wyprodukowano 19 różnych modeli, ale bodajże najsłynniejszym był Superior SS100. Pierwszy Model SS100 powstał w 1924 roku i produkowano go ze zmianami aż do 1940 roku. Maszyna wyposażona została w dwucylindrowy silnik JAP. Posiadała również podwójne iskrowniki, gaźniki i pompy oleju. Górnozaworowy V-twin osiągał moc 74 KM przy 6200 obr./min. W wersji z silnikiem JAP wyprodukowano 281 sztuk tych maszyn.

Brough Superior SS100. Foto: classicdriver.com

Jednoślady Brough Superior zyskały nieśmiertelną sławę także dzięki T.E Lawrence. Słynny podróżnik był niezwykle barwną postacią, brytyjskim oficerem, który wraz z wojskami emira Fajsala uczestniczył w zdobyciu fortu Akbara oraz Damaszku w 1918 roku.

Anglik zyskał status bohatera wśród Arabów i Brytyjczyków, angażował się w próby zjednoczenia plemion arabskich, czego niestety nie udało się dokonać, ale nie umniejszyło jego sławy. Na podstawie autobiograficznej powieści pt. „Siedem filarów mądrości”, powstał słynny film pt. „Lawrence z Arabii” z 1962 roku, z przebojową rolą Petera O’Toole, który wcielił się w pułkownika T.E. Lawrence’a.

George’a Brough (z lewej) i T.E. Lawrence. Foto: broughsuperiorclub.com

Brytyjczyk był również zapalonym motocyklistą, posiadał aż osiem motocykli marki Brough Superior, którymi z upodobaniem przez lata jeździł. Był także zaprzyjaźniony z właścicielem firmy. Lawrence zakupił pierwszy jednoślad w 1922 roku. Zaczął od modelu Boanerges, jednak największą miłością pałał do modelu George, czyli SS100.

Lawrence kupował każdy kolejny, ulepszony model, poczynając od George I z 1923, który w tamtych czasach kosztował więcej niż… dom, aż do modelu George VII z 1932 roku (Brough Superior SS100). To właśnie na tym motocyklu, w wieku 46 lat, dwa miesiące po zakończeniu służby wojskowej, Lawrence miał tragiczny w skutkach wypadek. Zmarł sześć dni później – 19 maja 1935 roku.

broug_superior_07
T.E. Lawrence i jego Broug Superior SS100. Foto: www.britishartists.co.uk

Wśród innych sław, które nie kryły pasji do motocykli Brough był słynny pisarz George Bernard Show, a także mniej znany William Lyons. Zakupił od w 1929 roku egzemplarz SS100, zaś ledwie dwa lata później wypuścił na rynek swój własny… samochód pod nazwą Swallow SS100. Później nazwę wozu przemianowano na… Jaguar.

Jednym z odkrytych w stodole Franka Vague egzemplarzy okazał się Brough Superior SS100, czyli dokładnie ten sam model, który znajdował się w  posiadaniu T.E. Lawrence. Właściwie zidentyfikowano aż dwa motocykle, jeden z 1938, a drugi z 1926 roku. Specjaliści wyceniają je odpowiednio na 82 – 100 tys. euro (344 -460 tys. zł.) oraz 55 – 60 tys. euro (230 – 250 tys. złotych).

Brough Superior BS4 o pojemności 750 cm3, z podwójnym kołem. Foto: Bonhams

Na uwagę zasługuje także rzadki Brough Superior BS4 o pojemności 750 cm3, z podwójnym, tylnym kołem. Tylko ten jeden egzemplarz jest warty między 110 a 165 tys. euro (460 – 690 tys. złotych).

Mimo kiepskiego stanu, motocykle są warte tysiące funtów. Po odrestaurowaniu ich cena zapewne wzrośnie. Warto przypomnieć, że pod koniec zeszłego roku model z roku 1929 roku, a konkretnie Brough Superior SS100 Alpine Grand Sports o pojemności 986 cm3 został sprzedany podczas publicznej aukcji za astronomiczną kwotę 315 tys. funtów (dokładnie 315 100 funtów), czyli prawie 1,9 mln zł.

brough_superior_09
Brough Superior SS100 Apline Grand Sports za 315 tys. funtów. Foto: bbc.com

Wcześniejszy rekord, z 2012 roku, należy do modelu Brough Superior SS80, który znalazł nabywcę na kwotę 291 tys. funtów (1,71 mln zł.)

Produkcja motocykli marki Brough zastopowała w 1940 roku, bowiem firma przesunęła działalność na pole silników lotniczych Rolls Royce Merlin. Podczas II Wojny Światowej samoloty były ważniejsze niż luksusowe motocykle. Po wojnie jeszcze bardzo długo nikt nie myślał o zbytkownych jednośladach. Firma zamknęła podwoje. George Brough zmarł w 1970 roku.

Współczesny Brough Superior SS100. Foto: broughsuperiormotorcycles.com

Na początku nowego tysiąclecia prawa do marki wykupił Marc Upham, który miał wizję, aby przywołać klasyka z przeszłości, ale w nowym wydaniu.

Tak się stało i Brough Superior SS100 powrócił w 2013 roku, zaś w sprzedaży miał pojawić się pod koniec… 2015 roku, w cenie 50 tys. euro, czyli ok. 215 tys. złotych. Wciąż czekamy na premierę…

Andrzej Sitek

%d bloggers like this: