Dokładnie 85 lat temu J. S. Wright pojechał na motocyklu ponad… 240 km/h!

Cork w południowej Irlandii. Lata 30. XX wieku. Motocyklista J. S. Wright jest gotowy do próby bicia rekordu prędkości. Warto zwrócić uwagę na jego specjalny strój i zaprojektowany w celu obniżenia oporów powietrza kask, a także inne przygotowania, np. owijanie taśmą nadgarstków i szyi zawodnika. Zapewne, aby uniknięcia przepływu powietrza przez rękawy i kołnierz.

150 Miles An Hour On A Motorcycle! (1930). Źródło: You Tube, British Pathé

Rekord został ustanowiony 6 listopada 1930 roku. Wright pojechał tego dnia 150 mil na godzinę (dokładnie 150.736 mph), czyli 242,5 km/h! Sprawa miała też wymiar międzynarodowy, bo chodziło o przeniesienie rekordu świata z Niemiec do Wielkiej Brytanii.

Przeciwnikiem Wrighta w tamtych czasach był niemiecki mistrz Ernst Henne, który jeździł na doładowanym motocyklu BMW 750 o początkowej mocy 80 KM, a od 1936 roku już ponad 106 KM.

JAP na baku motocykla to inicjały Johna Alfreda Prestwitcha, genialnego inżyniera i właściciela firmy produkującej silniki. Firma J. A. Prestwitch & Co. Ltd. mieściła się w Londynie, w dzielnicy Tottenham.

Początki silników JAP to druga dekada XX wieku, kiedy użyto tych napędów w motocyklu New Imperial podczas słynnych wyścigów TT na wyspie Man. Charakterystyczny logotyp JAP widoczny na filmie zniknął z baków motocykli w 1931 roku i został zastąpiony nowym, znacznie nowocześniejszym logo.

Ernst Henne (czwarty od lewej), przeciwnik Writha. Wrzesień 1930. Foto: Bundesarchiv, Bild 102-10441 / CC-BY-SA 3.0

Motocykl Wrighta to model firmy OEC, czyli Osborn Engineering Company, założonej przez Fredrica Osborna w 1901 roku. Historia OEC usiana jest wieloma motocyklowymi rekordami, m.in. mistrzostwem świata z 1926 roku (prędkość 121,3 mph) oraz prezentowanym na nagraniu rekordem z roku 1930.

Problemy OEC zaczęły się podczas II Wojny Światowej, kiedy hale produkcyjne zbombardowały niemieckie samoloty. Firma ostatecznie upadła w 1954 roku. Ale wspaniałe rekordy na stałe zapisały się w historii motoryzacji…

%d bloggers like this: