Potężny silnik Fairbanks Morse Model 32D z 1936 roku. I nadal działa

Leciwy silnik z epoki Ala Capone to dwusuwowy diesel, którego dźwięk pozwala wyobraźni przenieść się do wczesnych lat 30. XX wieku. Wówczas takie giganty pracowały m.in. w zakładach produkujących lód, młynach, jako kruszarki w kopalniach, a także w fabrykach bawełny i olejów, firmach włókienniczych, przepompowniach, elektrowniach, i wielu innych.

Dziś stacjonarne diesle nadal używane są do wytwarzania energii elektrycznej, pomp i innych celów. Firma, która wyprodukowała model 32D, czyli Fairbanks Morse, powstała w 1823 roku, początkowo jako huta, dzięki wynalazcy i inżynierowi Thaddeusowi Fairbanksowi z St. Johnsbury w stanie Vermont.

1936 Fairbanks Morse Model 32D. Źródło: You Tube, OCC, accessgainer8

Przez szereg lat Fairbanks Morse rozwijała się i rosła w siłę, w latach 70. ubiegłego wieku zasłynęła produkcją potężnych lokomotyw, m.in. Train Master. Przez siedemdziesiąt lat amerykańska firma dostarczała również silniki dla US Navy. Aktualnie istnieją aż trzy firmy, które używają oryginalnych znaków Fairbanks Morse & Company, jedna z nich znajduje się nawet w Kanadzie.

Podobno stare modele silników typu 32D wciąż stoją i rdzewieją w zapomnianych, walących się halach fabrycznych. Zaledwie kilka wolnoobrotowych diesli z tych lat wciąż żyje. Na filmie prezentowany jest model czterocylindrowy Fairbanks Morse 32D-14. Znajduje się on w Pottsville Historical Museum niedaleko Grant’s Pass w stanie Oregon. Okazjonalnie jest uruchamiany, co każdorazowo gromadzi tłumy gości, bardzo chętnych, aby zobaczyć i posłuchać żywej historii.

silnik_001
Fairbanks Morse 32E-14. Foto: oldmachinepress.wordpress.com

Model 32 generował między 40-50 KM (30–37 kW) a 60–75 KM (45–56 kW) na cylinder. Różnice dotyczyły ilości i wielkości cylindrów (od 1 do 6). Normalna prędkość robocza silnika wynosiła od 257 do 360 obr./min.

Produkcja modelu 32D została zakończona w latach 40. XX wieku, zaś regularnie pracujący egzemplarz działał do lat 70. Ostatni z tych niemal niezniszczalnych silników został zatrzymany dopiero w 1991 roku. To dopiero była trwałość!

silnik_003a
Czterocylidrowy Fairbanks Morse 32E-14. oldmachinepress.wordpress.com

Warto jeszcze dodać, że dwusuw tych rozmiarów ma większą moc jednostkową (kW na kilogram masy) niż czterosuwowy diesel. Tego typu silniki produkowane są na kilkadziesiąt lat nieustannej pracy, muszą być niezawodne. W konstrukcji tego typu charakterystyczna jest wysoka sprawność wymiany ładunków. W czterosuwach mamy dwa różne zawody i niemało strat aerodynamicznych z tym związanych.

W dwusuwach typu 32D istnieje jeden rodzaj zaworów po jednej stronie cylindra i otwory wlotowe dla świeżej mieszanki po drugiej stronie. Świeże powietrze wypycha spaliny. Po kilku miesiącach regulacji okazuje się, że czterosuw nie mają szans, aby tak dobrze wymieniać ładunek i generować przy tym równie dużą moc jednostkową.

%d bloggers like this: