Zobacz najpotężniejszy silnik tłokowy na świecie. Jest większy od twojego domu i ma ponad 100 tys. koni mechanicznych

Wärtsilä RT-flex96C to jeden z największych silników tłokowych na świecie z wydajnym układem turbodoładowania i niskich obrotach pracy, co umożliwia bezpośrednie sprzęgnięcie wału korbowego ze… śrubą. To oczywiście silnik okrętowy.

Wyprodukowany w koreańskim Doosan Engine silnik ma wysokość 13,5 metra (tyle co czteropiętrowy blok), zaś jego długość wynosi 29,59 metrów. Waży ponad 2300 ton. Wärtsilä RT-flex96C to wersja 14-cylidrowa.

Wärtsilä RT-flex96C. Foto: www.ship-efficiency.org

Ten gigantyczny silnik napędza m.in. duński kontenerowiec MS Emma Maersk, który mierzy niemal 400 metrów długości i 56 metrów szerokości. MS Emma Maersk waży 171 tysięcy ton. Lewiatan jest w stanie zabrać na pokład do 16 000 tysięcy kontenerów i może wygenerować 80 080 KW mocy (107 390 KM), co umożliwia rozpędzenie giganta do prędkości 27 węzłów (50 km/h).

Dodajmy że średnica cylindra w silniku Wärtsilä wynosi 960 mm, czyli prawie metr, a skok tłoka 2500 mm. Tak, dwa i pół metra! To żadne porównanie ale i tak to napiszemy – średnica i skok cylindra w motocyklu Yamaha Bolt to 85 mm x 83 mm.

Monstrualny korbowód Wärtsilä obraca się z prędkością… 102 obr./min, jednak zakres użytkowy zaczyna się już od 22 obr./min. Na cylinder generowane jest 5 720 KW.

The Most Powerful Engine in The World. Źródło: You Tube, Extreme World and Engineering

Panie, a ile to ma litrów i ile pali? Otóż motor ma pojemność 25 500 litrów i zużywa 7 500 litrów ciężkiego paliwa na godzinę (2,7 l na pełen cykl obrotu). W ciągu doby silnik tego typu może zeżreć ponad… 250 ton paliwa.

Ciężkie paliwo w temperaturze pokojowej jest gęste niczym asfalt. Aby je podać do silnika musi wpierw zostać podane podgrzane do temperatury… 150 stopni Celsjusza!

Źródło: nydailynews

%d bloggers like this: