Yamaha, BMW i Honda zwierają szeregi, aby zwiększyć bezpieczeństwo motocykli

Trzech króli nawiązało współpracę w zakresie poszerzenia aplikacji C-ITS (inteligentnych systemów komunikacji) o jednoślady. Inicjatywa będzie nosiła nazwę Connected Motorcycle Consortium.

Zgodnie porozumieniem podpisanym w 2014 roku przez wszystkich członków Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, zasady C-ITS będą sukcesywnie wdrażane od 2020 roku. W celu przyspieszenia procesu trzej producenci jednośladów rozpoczynają współpracę w zakresie C-ITS już dzisiaj. Na czym polega idea pomysłu?

Prof. dr Karl Viktor Schaller (BMW), Tetsuo Suzuki (Honda), Takaaki Kimura (Yamaha). Foto: Yamaha

Idea ITS wymaga zintegrowania technologii informacyjnych oraz informatycznych w odniesieniu do infrastruktury transportu, pojazdów i użytkowników. Podstawowe aplikacje działają obecnie w ramach nawigacji GPS, która udostępnia informacje w czasie rzeczywistym – dotyczące przykładowo tras alternatywnych, które wyliczane są na bazie doniesień o korkach drogowych. Zintegrowana łączność bezprzewodowa między pojazdami umożliwi z kolei wybór tras przejazdów długodystansowych i najszybszych połączeń w miastach.

Ocenia się, że technologie ITS przyniosą wymierne korzyści dla bezpieczeństwa kierowców jednośladów również dzięki możliwości elektronicznej komunikacji między kierowcami motocykli i pozostałych pojazdów na drodze.

Systemów ITS stworzonych do samochodów nie można w prosty sposób przetransferować na motocykle. Ze względu na ograniczenie dostępnej przestrzeni zespoły elektroniczne muszą być zminiaturyzowane, a ponadto odporne na wilgoć, kurz i drgania. Budowa oprogramowania i stosowane algorytmy muszą też uwzględniać specjalne uwarunkowania wynikające z innej dynamiki prowadzenia jednośladu.

Trzech wielkich producentów z branży motocyklowej poświęci czas i potężne środki, aby rozwikłać te problemy.

Źródło: Yamaha Motor Polska

%d bloggers like this: